SYV-besökare SYV

    Hej Peter,

    utbildningar till yrken Plåtslagare och Takläggare finns huvudsakligen på gymnasial nivå. Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du bör vända dig. Om komvux i din kommun ej erbjuder relevant utbildning, borde de svara om de kan köpa den utbildning till dig och i så fall - var.

    Även Arbetsförmedlingen kan köpa utbildning till personer som är inskrivna på AF. Om du har jobb idag, kan du skriva in dig på AF som "ombytessökande" och fråga om AF kan köpa utbildning för dig.

    Och även enskilda arbetsgivare kan själva erbjuda utbildning eller köpa utbildning - om de vill anställa dig. Du kan därför även vända dig direkt till de arbetsgivare där du vill jobba.

    Yrkeshögskoleutbildningar
    ... utbildning till Arborist finns inom yrkeshögskola - kika på yhguiden.se/utbildning/hvilan-utbildning/arborist-hvilan-stockholm. Vad som är en av de stora fördelar med yrkeshögskoleutbildningar är att det spelar ingen roll i vilken kommun man är folkbokförd eller bor. Man får söka alla de olika yh i hela Sverige i alla fall. Sedan är det så att yh får endast starta om chanser att få jobb är goda; därför får nästan alla som med godkänt resultat genomför en yh-utbildning - jobb ganska direkt efter sin utb.