Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Tandhygienist berättar vi om på framtid.se/yrke/tandhygienist
    Vad gäller vidareutbildningar, så kan det givetvis finnas. Utbildningsutbud, förändras, dock och vilka utbildningar som kommer finnas om 3-4 år vet ingen idag (inte med säkerhet i alla fall). Du får gärna ställa din fråga till studievägledare som jobbar på de institutioner där tandhygienistutbildningar ges.
    Du kan också kontakta de som är verksamma i den branschen, t.ex via Tandhygienistföreningen, se information på deras hemsida: srat.se/Tandhygienistforening/
    Vad gäller lönen, så behöver inte längre utbildning (per automatik) alltid ge högre lön men ofta kan man få högre lön om man gått påbyggnadsutbildning efter sin grundutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare