Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan!

    Naturkunskap B (som är en "gammal kurs" som fanns innan gymnasiereformen 2011) = Naturkunskap 2

    Det går inte längre läsa Naturkunskap B, men man kan fram till 30 juni 2016 göra Prövning i den kursen. Det finns dock många sökande till högskola, som har godkända betyg i "gamla kurser" som fanns innan gymnasiereforman 2011 och om man har godkänt betyg i NkB är man behörig. Om du inte har det, utan har godkänt betyg i Nk1b, måste du läsa Nk2 för att bli behörig.

    Om du har examen från Naturvetenskapsprogrammet, Naturbruksprogrammet eller Vård- och omsorgsprogrammet - kanske är du behörig genom någon av de "ersättningsmöjligheterna" som finns för Naturkunskap2.

    Om du har examen eller Slutbetyg från något annat program än de som jag nämner ovan, då måste du läsa Naturkunskap 2 eller göra prövning i den.

    Du kan göra ansökan till högskola nu, innan 15 april - men sedan se till att komplettera med betyg i Nk2 innan 20 juni 2016.

    tips - se om utbildning till Tandsköterska som finns på yrkeshögskolan, kan vara av intresse för dig. Jag hittade ca 20 utbildningar till Tandsköterska på olika orter - med start hösten 2016.

    Fem av dem är på distans, men vad som menas med "distans" kan vara olika. Det får man läsa noga på utbildningens hemsida eller kontakta skolan och fråga.

    Vänligen

    Julia Syv