maja

    Hej, hur är det med att komma in på tandläkarprogrammet genom folkhögskolan? Jag läste att man kan gå in på läkarprogrammet genom folkhögskolan om man har gått in i naturprogrammet i gymnasiet, då kan man läsa ett allmän kurs år i folkhögskolan och få 4 poäng, och sedan göra högskoleprovet och få runt (1.4-1.7) poäng. Gäller detta samma sak om man vill komma in på tandläkarprogrammet via folkhögskolan? Asså är det också 4 poäng på folkhögskolan plus 1,4-1,7 på högskoleprovet? Eller är det mindre poäng som gäller för tandläkarprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du har frågor om att komma in på tandläkarprogrammet.

    Det är inte alls självklart att komma in på folkhögskolans allmänna kurser. Om du söker och kommer in och har sedan innan läst minst 2 år på gymnasiet, kan du uppnå Omdöme om grundläggande behörighet, där högsta möjliga är 4.0, på endast ett läsår. Det tar annars 3 år att läsa mot omdöme från en folkhögskola.

    Det är långt ifrån alla som lyckas uppvisa så höga studieresultat att de kan få ut så högt omdöme som 4.0. Sedan är det ändå inte garanterat att komma in på populära högskoleutbildningar för att det brukar finnas fler sökande med högsta omdöme än platser på utbildningen. Och i så fall tittar man på HP-resultat och/eller på meritvärde - på gymnasiala betyg och till sist så kanske man är tvungen att ta till utlottning.
    Gör högskoleprovet. Försök få så högt resultat som möjligt. Sedan kommer du konkurrera även i HP-urvalet. Det går inte på förhand garantera plats på utbildningen. Det kan uppstå en situation då det blir fler sökande med högsta möjliga resultat på HP, som är 2.0 än platser på utbildningen, och så fall kommer inte alla tas in. Det kan bli så att man blir tvungen att lotta ut platserna på utbildningen bland sökande med högsta HP-resultatet.

    • maja :

      Hej Anna!

      Jag vet att om man bara gör hp så krävs det 1,6-1,7 för att komma in på läkarprogrammet till exempel, men om man får 4.0 poäng på folkhögskolan och sedan gör hp så krävs det lägre betyg på hp, alltså bara 1,4 för läkarprogrammet (för då är hp en hjälp till folkhögskolans betyg)

      Stämmer det? Asså min fråga är (krävs det lägre poäng på hp för att komma in på ett program, om man har 4.0 poäng på folkhögskolan?)

      Tack så mycket för hjälpen!

    • Anna :

      Så här funkar det: om man har omdöme från en folkhögskola, prövas man i BF-urvalsgruppen. Med högsta omdöme har man viss chans att komma in på t.ex tandläkarprogrammet. Alla som söker i varje urvalsgrupp rangordnas: högst upp de som har 4.o på omdöme men de är för många, då rangordnas de antingen på HP-resultetet och/eller på sina meritvärden (de som har meritvärde, som också prövas i minst en betygsgrupp); det kan då slumpa sig så att man kan med lägre HP-resultat komma in i BF-urvalet, än man skulle kommit in i HP-urvalet (men det behöver inte bli så, det är ingen regel, utan det kan slumpa sig så... ). Det är alltså nästan alltid (men kan också nästa gång bli så att det blir väldigt liten skillnad, t.ex att man i HP-urvalet kommer in med 1,75 och i BF-urvalet med 4.0 i omdöme kommer in endast om man samtidigt också har 1.7 på HP - allt beror på hur höga resultat sökande har) större chans att med lägre resultat på HP komma in i BF-urvalet. Det finns alltså inte några gränser som bestäms på förhand, utan sökande med sina meriter ställs mot antal utbildningsplatser och så ser man efter det att antagningen är genomfört vad resultatet blev.

    • maja : Ok men då vet jag, tack så jättemycket Anna!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer