B.
    Hej
    Måste jag få A på alla ämnen om jag vill läsa tandsköterska utbilning efter gymnasium? Hur mycket är svårt ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Aylin,
    det är generösa regler /jämfört med högskola/ vid antagning till en Yrkeshögskola. Även om man inte är behörig, kan man i vissa fall komma in på en Yrkeshögskoleutbildning.
    Du bör sträva efter så höga betyg du kan. Bra om du kan jobba under sommaren: vilket sommarjobb som helst men ännu hellre inom hemtjänst eller personlig assistent - det är ett stort PLUS när man söker YH inom område "vård" som Tandsköterska utbildning också tillhör - om man har arbetslivserfarenhet och varje inarbetad timme räknas.
    Om du är flexibel och kan flytta till en annan stad för att gå utbildning, ökar du dina chanser - då kan du söka till många olika städer.
    Läs Svenska/Svenska som andra språk 2 - för den kursen krävs för behörighet. Läs även Matte 2a - för att det är ett extra "plus" och betyg E räcker. Matte 2 kan ingå i behörighet till utbildning till Tandsköterska i några städer. Det gjorde den kursen förr.
    Ju högre betyg du har, desto större är chansen att du kommer in.
    Det finns inte antagningsstatistik på YHutbildningar på samma sätt som det finns på högskola - med exakt antal poäng. Detta pga sammantagen bedömning görs vid antagning till yrkeshögskola /arbetslivserfarenhet spelar roll, antagningstester i svenska och matte på skolan direkt - är också vanligt förekommande/.
    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. Om du undrar något mer, var god hör av dig igen.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Ja, du svarade på min fråga. Tack för det. Men jag läser samhällvetenskapsprogrammet och har ingen praktik för vård osv. Vad kan jag göra?
    • Liselotte : Du kan söka sommarjobb på hemtjänsten eller som personlig assistent eller vilket som helst sommarjobb och/eller extrajobb på helger eller på kvällstid. All arbetslivserfarenhet /varje timme/ är ett stort PLUS när man söker till en Yrkeshögskola. Mvh *L*
    • : Hur stor är chansen om jag jobbar inte ? Kommar jag in ändå?
    • Liselotte : Ju högre betyg du får, desto större chans du har att komma in på utbildningen - och det gäller alla utbildningar. Gör ditt bästa i alla gymnasiala kurser. Det finns ingen platsgaranti på utbildningar och jag kan inte svara på frågan om du kommer in eller ej. Om du läser så mycket i varje kurs på gymnasiet som du bara kan, är det allt du kan göra. Jag kommer att hålla tummarna för dig! *L*
    Läs alla kommentarer