Astrid
    Jag går just nu på naturvetenskapsprogrammet men jag har alltid varor intresserad av teater och liknande saker och det är det som jag vill arbeta med. Kan man läsa någon form av teaterutbildning på högskola om man inte har en tidigare estetutbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Astrid, det kan man!

    Till teater-utbildningar på högskolenivå brukar endast Grundläggande behörighet ***
    krävas /vad gäller betyg/, sedan är det auditions/uppvisningar/tester som avgör vem som kommer in.

    Teaterutbildningar finns även på andra ställen än högskola, ex. inom KKU, konst och kulturutbildningar, på folkhögskolor, på privata skolor och inte endast i Sverige, utan också utomlands. Kika gärna på yrkespresentation Skådespelare>> och på andra presentationer av yrken som på olika sätt har med Teater att göra. Ex. Dramapedagog.

    ___________
    *** Grundläggande behörighet (till högskolestudier) kan man uppnå på olika sätt, och ett av dem är: OM DU FÅR EXAMENSBEVIS FRÅN ETT HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE GYMNASIEPROGRAM - får du med det automatiskt Grundläggande behörighet.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    P.S: nu vet jag inte om det är endast just yrket Skådespelare du är intresserad av, men kika annars ex. på https://www.yhguiden.se/utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare - en yrkeshögskoleutbildning. Och det är bra att tänka på att inom "teater" finns väldigt många olika yrken, allt från ljustekniker, scenarbetare - till manusförfattare och regissör samt teaterdirektör! :)