Alka
    Hej jag undrar vilken gymnasieskola i Göteborg har TE samhällsbyggande och miljö eller produktdesign, där man också kan välja musik som individuellt val.
    Vill gärna kunna se vilka olika ämnen, (t ex vilka språk man kan läsa) de olika skolor erbjuder utan att behöva besöka varje skola.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alka!
    Det finns fem skolor i Gbg som erbjuder TE, inriktning "Samhällsbyggande&miljö"
    och du ser deras presentationerna på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=15&vocation=&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=162&office_id=&order=school

    och fem skolor som har inr "Design&produktutveckling", se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=12&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=162&office_id=&order=school

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-innovation-school-goteborg erbjuder båda de inriktningar.

    Så det blir 9 skolor att titta på, inte så många.

    Att du ska kunna välja Musik som individuellt val eller ett visst språk - kan tyvärr inte garanteras till 100%. Jag ska undersöka detta lite mer och återkommer.
    Se på skolornas presentationer så länge.
    Tips: besök skolornas montrar på Gymnasiedagarna - du ser monternummer när du öppnar skolans presentation på www.gymnasieguiden.se

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Vi fick nu svar från gymnasieantagningen i Göteborg om att skolorna har fram till 15 december att bestämma sig angående vilka språk kommer att erbjudas till nästa läsår.
    Från 2 november blir det möjligt att se de uppgifter som skolorna lägger in successivt - d v s lite "då och då" - när de bestämmer sig och hinner lägga in info.

    Innan 15 december är det därför inte möjligt att få fram någon samlad bild om vilka språk kommer att finnas på olika gymnasieskolor i Västra Götaland.
    Om man är nyfiken och vill veta redan nu så måste man kontakta varje skola och fråga. Det är då mycket möjligt att de svarar att det ännu inte är bestämt.
    Anledning till varför det kan vara svårt för skola att "bestämma sig" är att det från 1 juli 2015 krävs BEHÖRIGA LÄRARE eftersom det är enbart behöriga lärare som numera får sätta betyg. Vilka behöriga lärare i språk kommer att finnas på skola nästa läsår kan ännu vara osäkert.
    Även om behöriga lärare är fastanställda på skolan, så kan någon av dem bli föräldraledig - och det kanske inte går att få tag på en annan behörig lärare i samma språk. Det är en av förklaringar till varför det är svårt att få klara och definitiva svar.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-innovation-school-goteborg är den enda skola i Göteborg som erbjuder båda de inriktningarna på Teknikprogrammet som du är intresserad av. Fördelen med att välja den är att du kan bestämma dig angående inriktning - senare, till åk2 och inte nu, när du söker till gymnasiet.

    Jag hittar ingen gymnasieskola i Göteborg som erbjuder någon av de inriktningar på Teknikprogrammet som du är intresserad av och Estetiska, inriktning Musik - och då är det mycket troligt att det inte går att välja Musikkurserna (om inte inriktning Musik finns på skolan då finns det troligtvis inte några behöriga lärare i musikkurser). Du bör givetvis fråga på skolorna men var beredd på att du får svar att det inte går.

    Lösningen kan vara att ägna sig åt musik på fritiden, t.ex. gå på en Musikskola på kvällstid.
    En annan lösning skulle vara att söka till ett annat program (inte Teknik). Här kan du se alla de skolor i Göteborg som erbjuder Estetiska programmet, inriktning Musik. Du kan i deras presentationer se vilka ANDRA PROGRAM och inriktningar skolorna erbjuder:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=42&vocation=&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=162&office_id=&order=school - jag hittade 6 skolor som kommer "köra" inr Musik till hösten 2016 i Göteborg.

    • : Ok, tack! Fick under tiden info om att Donnergymnasiet i Göteborg kommer att köra inriktning NA-Musik, vilket kan vara intressant kombination av både vetenskapligt-tekniska ämnen och ett estetiskt ämne
    • Milla : JA! Du har helt rätt! Lycka till med din studieplanering och hör av dig, berätta hur det går samt tipsa dina kompisar om fråga SYV ! Vi vill kunna hjälpa fler!