Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du menar Basår på högskola eller universitet, då behöver du Grundläggande behörighet (t.ex Examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6) och matematik 2 eller 3 - godkänt betyg i.
    Alla svenska lärosäten: högskolor-universitet kräver, för behörighet till deras tekniska eller naturvetenskapliga basår, godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 2, men några kan även kräva godkänt betyg i matematik 3. Eftersom "basår på högskolenivå" är de så kallade För-utbildningar (inte riktiga högskoleutbildningar), får varje lärosäte bestämma mycket självt. Alltså behörighet, antagningsvillkor, frågor kring platsgaranti och innehåll i basåren kan variera rätt mycket från ett lärosäte till ett annat.

    Annars kan man också se att komvux kan sätta ihop kurser och kalla de utbildningar för "basår"; och även folkhögskolorna kan erbjuda "basår" - på komvux och folkhöskola läser man riktiga gymnasiala kurser; men på komvux får man Betyg och på folkhögskolorna - Omdöme.
    Studier på högskolornas/universiteternas basår och på komvux-basår och på folkhögskolornas basår kan ge samma behörighet till vidarestudier. Man får noga se vad innehållet i basåret är; vid frågor kontaktar man personal på den skolan där basåret ges.