Khalid
    Hej, jag håller på att avsluta mitt tekniskt basår i Örebro universitet men det finns en tenta kvar. Jag behöver endast matte 3c för att plugga vidare, den sista tentan innehåller bara matte 4 och 5, behöver jag göra tentan för att få godkänt i kursen eller kan jag strunta i den och nöja med med matte 3c?

    Alltså får jag fortfarande behörigheten matte 3c eller gills den inte om man inte klarar hela kursen?
    • Anna : Tar du studiemedel från CSN?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du fick godkänt betyg i matematik 3c, då har du det betyget och det borde inte spela roll (för behörighet) om du sedan också får betyg i andra kurser.
    Jag tänker dock på studiemedel. Om du tar studiemedel, behöver du uppvisa godkända betyg i de studier för vilka du fick studiemedel (från CSN). Men även om du inte tar studiemedel, finns det ingen anledning att "strunta" i tentorna (tycker i alla fall jag). Du kan i framtiden behöva betyget i matematik 4, t.ex om du ändrar dig angående vilken högskoleutbildning du vill gå.