IB20 Elev

    Hej! Jag vill gärna plugga tekniskt basår på Chalmers inför hösten 2023, jag har bra betyg och har matte och engelska osv. för att komma in på tekniskt basår. Däremot har jag inte Svenska 3 behörighet pga att jag gått IB och läste Svenska B som motsvarar mot moderna språk 5. Jag kan flytande Svenska men har alltså inte behörigheten, eftersom tekniskt basår ändå inte är en vanlig universitetsutbildning går det då att söka utan svenska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tyvärr så tror jag inte du kan bli antagen. Om du ansöker får du svar obehörig. Godkänt betyg i svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) eller godkänt resultat i TiSUS-testet ingår i grundläggande behörighet. Du får gärna kontakta studievägledare på Chalmers och deras antagningsgrupp och även personal på www.antagning.se
    Jag tror du får samma svar från alla de ställena som jag ger dig nu.

    Studie- och yrkesvägledare