Josef

    Hej! Jag läste ekonomi på gymnasiet och saknar därmed behörighet till de tekniska universitetslinjerna. Så jag har sökt till alla 3 olika basår som Uppsala universitet erbjuder, jag hoppas att jag kommer in på den med en reserverad plats på ett civilingenjörsprogram för att sedan kunna läsa civilingenjör i system i teknik och samhälle. Men min fråga är följande. Ifall jag inte kommer in så jag får en reserverad plats på ett civilingenjörsprogram men jag kommer in på basåret för högskoleingenjör och läser dem kurserna som är nödvändiga för civilingenjör, kan jag då söka till en civilingenjörs linje på uppsala universitet som vanligt ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josef!
    Du kan alltid söka "som vanligt" oavsett var du läser för att komplettera för behörighet. Ingen kan förbjuda dig göra en ansökan. Du kan alltid konkurrera med egna meriter - som är meritvärde från examensbevis på gymnasiet eller komvux, omdöme från en folkhögskola och/eller resultat från högskoleprovet. Gör högskoleprovet så många ggr du kan. Lycka till!