Ella
    Jag går just nu i 8an, så nästa år så är det dags att välja till gymnasiet. Jag hade tänkt välja en linje där man får läsa två olika moderna språk, då jag är intresserad av detta. Jag tänker fortsätta läsa spanska, såsom jag gör nu i högstadiet. Därutöver så skulle jag vilja läsa japanska. Jag har nämligen pluggat japanska på egen hand i ett par år nu, och kan därmed en hel del. Därför är jag ganska så säker på att kursen Japanska 1 är allt för enkel för mig. Kan jag på något sätt tenta av det första, och kanske även andra, steget? Så att jag kan börja läsa på en högre nivå direkt? Eller är det bara att börja direkt, utan någon 'behörighet'? Går det ens att börja på ett högre steg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella!

    det är jättebra att du pluggar språk på egen hand!

    Japanska undervisas på några få gymnasieskolor. Var i landet bor du, undrar jag?

    Frågan är om du kommer in på en gymnasieskola som har möjlighet att ge undervisning i Japanska. Även om behörig lärare finns idag på en viss skola kan hen t.ex bli föräldraledig - och det är inte så enkelt att få tag på en behörig lärare i japanska... därför kan det bli så att undervisning i japanska inte kommer att erbjudas på den gymnasieskola som du kommer in på.

    Att kunna fler språk är alltid mycket bra! så fortsätt du plugga på egen hand!

    Att tenta av en kurs kan man genom en Prövning. Då är det så att man återigen är beroende av en behörig lärare som finns eller inte finns, tyvärr.

    Om du har faktiska kunskaper, kan en lärare på gymnasieskola göra en egen bedömning (t.ex benom nivåbedömningstest) och ta in dig på en högre kurs i språket. Men det är också så att en gruppe på minst fem elever måste finnas, annars så kan man inte starta en språkgrupp. Frågan är då om en grupp på minst fem elever kommer att finnas som vill (och kan) läsa högre kurser i japanska.

    Som sagt, det är jättebra att du är intresserad av språk och läser språk på egen hand! Fortsätt med det! Och jag önskar dig Lycka till!

    Bästa hälsningar

    ANNA