Anders
    Hej. Jag går 3e året på El & Energiprogrammet och valde förra året inte Svenska 2 i mitt individuella val.

    I år fick jag chansen att göra det men problemet är att jag måste ha svenskan i takt med de som går andra året och därav kraschar schemat med min praktik.

    Därför undrar jag hur det går till med att snabbt bli klar med Svenska 2 och 3 efter gymnasiet. Jag känner att jag har lätt för svenska och hade nog kunnat klara av att göra båda kurserna på ett halvår efter studenten och istället välja Matte 3 nu i år.

    Hur hade jag gått tillväga efter skolan? Hade jag kunnat läsa de kurserna på distans?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Efter gymnasiet är det komvux i din kommun som du får söka till. I vissa kommuner finns det distanskurser och i andra - inte.
    På heltid läser man svenska 2 på fem veckor och Sv 3 på fem v. Sammanlagt båda kurserna på 10 v.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anders!
    Jag undrar om ditt mål är att komma in på en högskoleutbildning? I så fall så stämmer det att du måste ha godkända betyg i Svenska 2 och 3 och även i Engelska 6 - för att ha grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du får yrkesexamen men ej grundläggande behörighet - är du behörig till Yrkeshögskola. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Om du kompletterar på Komvux efter gymnasiet, så finns det (allmänt sett) följande studieformer inom komvux (som också kan kallas för "Vux" = vuxenutbildningen): dagtid, kvällstid, "flex" (flexibla studier) och distans.
    Vad komvux i just din kommun (där du är folkbokförd) kan erbjuda under nästa läsår - måste du få reda just på komvux i din kommun. Info bör finnas på din kommuns hemsida, annars så kan du maila eller ringa till dem. Det kan dock vara så att utbud av utbildningar inom Komvux i din kommun till nästa läsår är ännu ej fastställd och du kanske bör "ta tag i detta" under kommande våren. OBS! att ansökningstid till komvux kan ligga så tidigt som i februari och sista ansökn.dag kan kan vara t o m 1 mars. Det är värt att undersöka på förhand - så att du inte missar ansökningsperiod.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA