Kimia
    Hej,
    jag vill veta hur lång tid det tar att läsa dessa kurser på komvux och hur långt tid det tar att läsa de på ett naturvetenskapligt basår,och det är dessa kurser:Sva3 samt Kemi B, Fysik B, Biologi B samt Matematik D eller Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4 ( Områdesbehörighet 13/A13 ) & även Matematik 3c och 4, Kemi 1 och 2, Biologi 1 och 2 samt Fysik 1 och 2.

    Väldigt tacksam
    för svar!
    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    du undrar hur lång tid det tar att läsa följande kurser:
    "Sva3 samt Kemi B, Fysik B, Biologi B samt Matematik D eller Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4 ( Områdesbehörighet 13/A13 ) & även Matematik 3c och 4, Kemi 1 och 2, Biologi 1 och 2 samt Fysik 1 och 2. "?
    Svenska 3 alt. Svenska som andraspråk 3 kan du inte läsa på ett naturvetenskapligt basår. Om du inte redan innan har godkänt betyg i den kursen, är du inte behörig att läsa på högskolenivå (Naturvetenskapligt basår är på högskolenivå).
    För övrigt så tar det lika lång tid att läsa kurserna, oavsett om det är på komvux eller på högskolenivå.
    Det är ju samma kurser.
    Naturvetenskapligt basår är en utbildning på heltid under 2 terminer.
    På komvux kan man läsa på heltid, på halvtid eller på 25% av heltid.
    Om man läser på heltid läser man en 100 poängs kurs under 5 veckor och de flesta kurser är just á 100 poäng.
    Jag tror det är rimligt att anta att man hinner - på heltid - med alla de kurserna under 2 terminer (ett läsår) på komvux.
    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV
    • : Tack,de kurser jag menar är just de kurser som man läser på ett naturvetenskapligt basår.Så antar att det tar lika lång tid att läsa de oavsett om man läser de på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår?Mvh
    • Mikael : Ja, precis så är det! Du har förstått det helt rätt! Mvh Mikael