Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Pia,
    de flesta högskolor och universitet i Sverige är statliga men det finns några få som är icke statliga och de icke statliga kan i viss mån (ganska mycket, faktiskt) bestämma själva och avvika i sina antagningskrav och bl.a hur de räknar fram meritvärde. Det lärosäte som vi vet inte accepterar meritpoängen, över huvudet taget, är HHS, handelshögskolan i Stockholm. Vidare är det "vissa utbildningar" på Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg och här gäller det följande (uppgift från februari 2023): de tekniska basåren, som finns 2 stycken olika, på Chalmers accepterar inte meritpoängen, så meritvärde här blir = jämförelsetalet/snittbetyget.
    Förklaringen som Chalmers ger är att basåren är "på samma nivå som gymnasieutbildningen". Till övriga program på Chalmers tillämpas meritpoäng på det sätt som beskrivs på gymnasieGuiden.se/merit
    Någon fullständig lista kan vi tyvärr inte publicera. Detta för att de icke statliga lärosäten kan "när som helst" ändra sig och börja acceptera meritpoängen eller sluta acceptera dem. Men till de flesta svenska högskoleutbildningar gäller (i alla fall så länge... tills annat påannonseras) meritpoängen som ihop med jämförelsetalet/snittbetyget "formar" meritvärde.