Klara
    Hej!
    Jag ska utbilda mig till socialpedagog och har hört att den utbildning är väldigt lik socionomprogrammet. Undrar därför om det finns möjlighet att tillgodoräkna sig kurser från socialpedagog utbildningen om jag sedan skulle välja att utbilda mig till socionom också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara;

    Om du kommer in på socionomprogrammet, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning"; om du kommer då ha godkända kurser från en annan utbildning som är identiska med kurser som ingår i socionomprogrammet, kommer du med stor sannolikhet få svar att du inte behöver läsa om samma kurser, utan kan "tillgodoräkna" dem; alltså - hoppa över dem.
    Det beslutet går inte få på förhand; utan du måste först bli antagen till socionomprogrammet och Efter det ansöker om "tillgodoräknande".

    Vänligen
    ANNA