Åsa

    Hej! Jag har en dotter på 19 år som har haft det tufft i skolan med pedagoger som inte accepterar hennes autism och medelsvåra add. Hon ska börja sista året på gymnasiet där hon också ska läsa igen de kurser som hon inte klarade pga outbildad lärare med noll koll på anpassningar och diagnoser Under sommaren har min dotter arbetat i en klädbutik med fina kollegor och chef som sett bortom diagnoserna och sett min dotters kunskaper. Praktiken detta skolår kommer bli tufft eftersom min dotter inte klarar av hopp, som tex antingen går man i skolan/har praktik. Man har inte båda samma vecka. Det tar så lång tid för min dotter att komma igång på praktiken så hon missar några timmar varje gång. Nu under sommaren där hon jobbat 5 dagar/v så har det gått toppen. Det jag undrar är om hon kan få tillgodose sig de timmar hon jobbade i sommar. Det är samma arbetsuppgifter både på jobb och praktik. Att fp tillgodoräkna sig de timmar skulle vara avgörande för hur detta skolår går, så jag greppar varje halmstrå som går. Mvh mamma och lärare

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Åsa,
    Jag förstår hur du tänker, men det kan bli svårt att få igenom era (din och din dotters) önskemål om att få lov att tillgodoräkna sommarjobb som APL, Arbetsplatsförlagd Lärande som ingå i gymnasiets yrkesprogram med minst 15 veckor och som i folkmun ofta kallas för "praktik". APL är just Arbetsplatsförlagd LÄRANDE, och man får betyg i de kurser i vilka APL ingår. Inför APL får eleverna uppgifter som de ska lösa på arbetsplatsen. Eleverna får också en utbildad handledare som handleder på arbetsplatsen och allt som oftast gör även skolans lärare besök på APL-platserna medan eleven är där, på en arbetsplats och ser "på plats" hur eleven utför arbetsuppgifterna - detta för att eleven ska lära sig mer och även för att eleven ska få rätt betyg i kursen.
    Du får gärna fråga på din dotters skola. Jag tror (tyvärr) du får samma svar som jag ger dig nu. Jag förstår att din dotter behöver anpassningar och skolan är skyldig att göra dem "inom rimliga gränser" men var de gränserna går exakt kan man inte få ett generellt svar på utan man får ta det "från fall till fall".
    Du får gärna kontakta skolverket, huvudmannen för din dotter skola och skolans rektor och framföra era önskemål. Just den "anpassningen" att tillgodoräkna sig sommarjobb inom APL tror jag inte är möjligt att få igenom men det borde gå att göra andra anpassningar, vilket jag hoppas på.