Sara
    Hej, jag tog studenten förra året och läser nu på komvux, jag gick på ett naturvetenskapligt program med inriktningen samhälle. Vid studenten saknade jag godkända betyg i fysik 1, kemi 1, kemi 2 och matematik 3c. Har nu läst och fått betyg i kemi 1 och 2, samt ska genomföra en prövning i matematik 3c den kommande månaden. Nu till min fråga, ett tag sedan fick jag reda på att idrott och hälsa 1 inte ingår i examen så då förlorar jag ytterligare 100 poäng, utöver det så kanske jag inte klarar av fysik 1a kursen på 150 poäng i tid för denna termin. Om jag nu får betyg i de resterande ämnena Ma3c, kemi 1, kemi 2 räcker det för en komvuxexamen, har jag då tillräckligt mycket poäng för att bli behörig för högskola? får jag en examen trots att jag saknar betyg i fysik 1a, eller måste jag ha den kursen med för att få examen i mitt program. Tacksamt för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Komvux-examen måste innehålla 2400 poäng och av dem får Max 150 p vara F betyg.

    Du skulle kunna ha fysik 1a med betyget F in i komvuxexamen, men det kanske räcker med poäng och fysik 1a ej behöver tas med; det är inte obligatoriskt att ha just fysik in i din examen pga det är friare kurssammansättning i komvux-examen.

    Studie- och yrkesvägledare