Mendy
    Jag har valt att gå naturvetenskapsprogrammet, jag lyckades att komma in i mitt förstahandsval men är ganska nervös då jag kom in med lägst merit. Jag vet att man jobbar klart med böcker under en termin, så jag undrar vad jag kan göra för att lättare förstå matten och alla andra NO-ämnen. Vad kan jag göra för att inte falla bakom i arbetet? Något jag också är rädd för är mängden av plugg, jag har inget problem med att plugga, dock brukar jag oftast inte kunna sitta med samma sak under långa pass. Ungefär hur många timmar behöver jag lägga in i pluggandet och hur gör jag det bästa av det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken intressant och viktig fråga du ställer! Dock är det svårt att ge ett generellt svar, utan att veta vad som skulle passa just Dig!. Kika gärna på Tips om Studieteknik och testa de metoderna som beskrivs där för att se vilken eller vilka metoder som skulle passa just Dig bäst.
    Du kan också samtidigt börja repetera matematiken - t.ex med hjälp av www.matteboken.se
    Börja med att räkna igenom 9-ans matte, sedan kan du börja läsa Matematik 1 på egen hand, alltså bedriva självstudier.
    Om långa passa med "samma sak" inte är något för dig, plugga i kortare sektioner á t.ex 15-20 minuter.
    Ännu ett tips jag kan ge är att du tänker på att göra roliga saker på fritiden, många ggr är det till fördel om man har Hobby att ägna sig åt när "dagens plugg" är över.

    • : Tack så mycket för svaret!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!