Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'snittbetyget' (7 st.)
-
Räknas komvux kurser i GPA?
Hej! Jag skulle räkna ut min GPA för att ansöka til universitet i USA och undrar om jag kan räkna med de gymnasiala kurser som jag har läst på Komvux också? Man räknar ju ihop poängen för varje betyg och sedan delar med totala...
Hej CS,i Sverige är det så (om du skulle söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning) att olika regler gäller för de med slutbetyg från olika år. Kurser som krävs för... Läs hela svaret -
Matte 3b, höja meritvärde?
Hejsan! Jag gick ut gymnasiet med 20,5 i meritpoäng och vill nu läsa upp genom att läsa matt 3b på komvux. Har jag förstått rätt att denna kurs ger 0,5 meritvärde. Eller är det beroende på om man får E-A? Kan det alltså...
Hej Leonard!Jag tror du menar att du har 20.5 i meritvärde.Max antal meritpoäng man kan ha är 2.5 och inom dem max 1.5 meritp.för mattekurser.Om du har meritvärde på över 20.0 betyder det att du... Läs hela svaret -
Prövning matematik 2?
Hej, Ponera följande: Slutbetyg utfärdat 2015. I betyget ingår matematik B med kursbetyg VG. Kursen är på 50poäng. Om jag idag skulle göra en prövning i motsvarande kurs dvs 2a/b/c så är den kursen 100p. Hur påverkar detta mitt snitt?...
Hej,VG motsvarar nuvarande betyg "C". för att höja från VG kan man ha B eller A betyg och det blir högre höjning vid betyget A, än B.Höjning på cirka + 0.2 får du om du får... Läs hela svaret -
Prövningar i Spanska 3?
Hej, jag tror inte jag kommer kunna studera Spanska 3 nu på gymnasiet då det verkar som att ingen kommer välja det nästa år som indvid val. Men jag behöver verkligen de extra poängena. Jag är inte spansk talande men jag anser att jag har goda...
Hej!som gymnasieelev (medan man är just Gymnasieelev) har man rätt att göra prövningar i 2 fall: om man läste kursen och fick F Eller om en obligatorisk kurs inte kan erbjudas undervisning i (eller om... Läs hela svaret -
Läsa ett naturvetenskapligt basår och komvux?
Hej! Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet och läser nu ett naturvetenskapligt basår. Har snart gått en termin, och känner att jag skulle vilja läsa 2-kurserna i ämnena på komvux istället och läsa dem på distans. Dock har ju...
Hej Cecilia,Basår på högskolenivå kan ge behörighet (om den studerande klarar kurserna med godkända resultat); vilka betyg man får på basåret kan spela roll... Läs hela svaret -
Kan man gå samhällsprogrammet men ändå få en chans inom skådespeleri?
Min fråga är väldigt enkel. Jag älskar drama och har alltid gjort det, men samtidigt som jag vill bli skådespelare i framtiden vill jag också bli psykolog. På grund av detta är jag otroligt osäker på vilket program jag ska välja,...
Hej Kira;psykolog i Sverige är ett av de legitimationsyrken och du behöver därför komma in på psykologprogrammet, där Särskild behörighet är... Läs hela svaret -
Tittar man på jämförelsetal eller poäng?
Hej! Jag undrar om man kollar på jämförelsetalet eller poäng när man ska söka till universitetet. Jag vill nämligen gå juristprogrammet men det står att jag måste ha 20.05 BI (förstår inte riktigt vad det betyder). Sedan...
Hej Mary,I betygsgrupper konkurrerar man med MERITVÄRDE NÄR MAN SÖKER till svenska högskoleutbildningar. Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen. Du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga