Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32097 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'behörig till gymnasiet' (7 st.)
-
Behöver den som börjar ett yrkespraktiskt program läsa teori?
Vi har en elev som verkligen har kämpat hårt med de teoreitsika ämnena. Hen har till stor del haft enskild undervisning. Hen skulle vilja gå ett gymnasium, men vill bara ha praktik(lärling), inte läsa de teoretiska ämena. Kan hen göra det? Hen vill...
Hej Anders,att på gymnasiet läsa som Lärling betyder att eleven läser YRKESKURSERNA på en arbetsplats, ej i skolan; men svenska, engelska, matematik, historia,... Läs hela svaret -
Kan man gå om nionde klass?
Jag går i nionde klass och befinner mig just nu under vårterminens slut men känner att jag har för hög frånvaro och därmed väldigt dåliga betyg med en meritpoäng på knappt 130. Jag har därför väldigt svårt att komma in på ett gymnasium eftersom att jag så gärna vill gå samhäll beteende. Jag var...
Hej Evelina,om du med de betyg du får in i ditt Slutbetyg blir behörig till gymnasiet - dvs om du får godkända betyg i svenska, engelska, matematik och i minst fem andra (valfria) ämnen och med det blir... Läs hela svaret -
Byta gymnasieprogram och skola?
Hej! Jag undrar så här jag har valt ett yrkesprogram men det känns att jag inte vill gå den programmmet finns det chans att byta program och skola i början av ettan?
Hej K, om det kommer att stå "tomma" dvs lediga platser på utbildningar och du är behörig till de utbildningar - kan du säkert komma in. Om du inte är behörig, kan du inte bli antagen... Läs hela svaret -
kan har börja om nian nu?
Jag gick i nian den här året och jag vill börja om nian. Kan jag höra det då.
Om du inte är behörig till gymnasiets nationella program>>, kan rektor på din grundskola besluta om att du får gå om ett år på grundskolan. Om du är behörig till gymnasiet,... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra?
Hej, så jag går i 9:an och hade missat ca de två första månaderna i skolan för jag var utomlands, nu har jag fått uppgifter för att i alla fall få godkänt i matte, svenska och engelska så jag kan söka till ett gymnasium. Jag har ingen aning vilket gymnasium linje eller inriktning jag vill gå på,...
Hej Marcel! Det är klart att det blir svårt att uppnå samma nivå på betyg om man missar halva terminen i skolan! Jag undrar om du känner till att man måste ha godkända betyg i MINST 8 ÄMNEN och av dem svenska, englelska & matte (dvs... Läs hela svaret -
Ansökan kom inte med?
Jag hade 4 gymnasieval, varav 2 av dem behövde 12 betyg och de andra 2 behövde 8 betyg, och jag har 11 betyg. Men 2 av mina gymnasieval(dom med 8 betyg) kom inte ens med på sisa ansökan av någon anledning, de stod inte ens på pappret och jag vet inte riktigt varför, för jag skulle kunnat ta...
Hej Tuva! Jättetråkigt att du inte kom in på ett program till vilket du är behörig och hade tillräckligt höga betyg! Orsaker kan vara ett tekniskt eller mänskligt fel, vilket av dem kan inte jag svara på. Det är en fråga du måste... Läs hela svaret -
Hur med behörighet?
Om man får godkänt i bara svenska, matte och engelska (vet inte hur mycket som minst krävs?), har man då ändå gymnasiebehörighet?
Hej Vivianne! Går du på grundskolan i åk9? För mig just nu ser det ut som om du är 53 år gammal! :) För att bli behörig till gymnasiet - måste man ha godkända betyg från vårterminen i åk9 på grundskolan i minst 8... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga