Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Tips på frågeställningar?
4 Svar
Ordet "terror" kommer från latin och betydet "rädsla, fruktan" och definitionen av Terrorism som fenomen är att "skapa skräck för att uppnå ideologiska mål".
Undet Franska revolutionen år 1789 fick begreppet sina "rötter" och bred etablering samt kom in (som låneord) i många andra språk.
Vill du skriva om Terrorismens historia? eller om nutiden?
Terror har historiskt använts som metod i politisk kamp både av höger- och vänsterextremister.
Terrorismens historia - hur och när "det hela" började... - kan man t.ex inrikta sitt gymnasiearbete på.
Nätverkens byggande inom terrorism - hur funkar rekrytering av nya "medlemmar"? - kan man också skriva gymnasiearbete om.
Annars kan man välja ett visst land och/eller ett visst "åratal" - som t.ex:
"Terrorism efter år 2000 i USA" - och beskriva vad som hände under den perioden i just det landet och analysera varför det hände, samt uppge vilka slutsatser som drogs och vilka åtgärder som föreslogs och kom till stånd för att bekämpa terrorism.
Terrorism i ett psykologiskt perspektiv - kan man skriva om.
Terrorism: självmordsuppdrag - hur tänker man som är beredd att ge sitt liv för ... vad?
***
Ovan finner du lite "lösa tankar" kring ämnet. Kika också gärna på www.framtid.se/yrke/terrorexpert och om du vill kan du kanske skriva om yrken som "jobbar med..." eller snarare mot terrorism.
Man kan också inrikta sitt gymnasiearbete på "Rekryterare" och deras metoder, dvs personer som rekryterar till terrornätverk - hur gör de?
Här kommer några tankar kring frågeställningar från en psykolog:
- Kan vem som helst radikaliseras?
- Vilka skydds- och riskfaktorer (sociala, demografiska, psykologiska) gör att vissa är mer utsatta än andra?
- Politisk och religiös terrorism - likheter och skillnader?
Det kan också vara intressant att rikta in sig på en terrorgrupp och skriva om gruppens ideologi och historik. Förslag på grupper att analyser är: Islamiska staten, FARC gerillan, Jabhat Al-Nusrah, Boko haram eller the Order.
Vi fick svar från Förvaltningshögskolan vid Göteborgs universitet som lyder:
Man kan t ex skriva sina gymnasiearbeten om något mål eller delmål till de Globala Hållbarhetsmålen,
och med vilka styrmedel man ska kunna lösa någon av alla de olika utmaningarna.
http://www.globalamalen.se/om-globala-malen/
http://gmv.chalmers.gu.se/Aktuellt/julkalender
Hej!
Vi har nu fått svar från en sakkunnig i det aktuella ämnet. Hen föreslår några frågeställningar som du eventuellt kan använda:
1. Vilka samband finns mellan organiserad brottslighet och terrorism som våldsyttring?
2. Hur har terrorism definierats över tid? Finns det skillnader före/efter 11/9-2001?
3. Kan vissa definitioner av terrorism vara kontraproduktiva genom att faktiskt ge näring åt terroristorganisationer?
4. Vilka konsekvenser har kriget mot terrorn haft? Har terrorismen minskat sedan 11/9-2001?
5. Hur skiljer sig olika terroristorganisationer (Irgun/Etzel, Daesh/ISIL, Hamas, Boko Haram, ETA, IRA, Aum Shinrikyo, PKK, etc.) åt?
6. Hur kommer det sig att vissa terroristorganisationer (Hamas, Hezbollah) har ett stort folkligt stöd i områden som de verkar i?
*********************
OBS! du måste få temat för ditt gymnasiearbete godkänt av din handledare för gymnasiearbete på din gymnasieskola. I annat fall riskerar du att få underkänt i kursen och utan godkänt betyg i gymnasiearbete uppfyller man inte kraven för examensbevis.
En av de sakkunniga som vi har tillfrågat, svarar så här:
Nationella samordnaren arbetar för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism (VBE), vilket inte är samma sak som terrorism. VBE är ett samlingsbegrepp för rörelser, ideologier eller miljöer som inte accepterar en demokratisk samhällsordning och som främjar våld för att uppnå ett ideologiskt mål. Våldet kan innefatta terrorism, men inte nödvändigtvis.
Terror, å andra sidan, är alltså en särskild taktik/metod för att uppnå ett politiskt eller ideologiskt mål. Det finns ingen entydig definition på terrorism, men ofta innefattar det attacker mot civila mål eller ”icke-stridande” i kombination med ett politiskt syfte. Vissa går så långt som Rosalyn Higgins, f.d. domare i internationella brottmålsdomstolen, och menar att terrorism är endast ett sätt att beskriva aktiviteter man generellt inte tycker om eller godkänner. Hur terrorism definieras och vad som klassas som terrorism är med andra ord högst politiskt och inom forskningen flitigt omdebatterat.
Mot den bakgrunden faller terrorism inte riktigt inom ramen för Nationella samordnarens ansvarsområden. Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för att förhindra och avvärja terrorattacker i Sverige, och samverkar med Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Samverkansrådet mot terrorism, och Nationellt Centrum för Terrorhotsbedömning (NCT).
Vidare läsning och kontakt:
- Säkerhetspolisens hemsida
- Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)
- Försvarshögskolan (FHS) – har ett Centrum för Asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) där bl.a. Peder Hyllengren och Magnus Ranstorp är verksamma
- Hamdi Hassan är sakkunnig expert på Utrikesdepartementet
- Justitiedepartementet ansvarar för Sveriges strategi mot terrorism
- Radicalisation Awareness Network (RAN) finns på EU-nivå och har oerhört mycket information
- Även Organisationen för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE) kan ha intressant läsning.
Avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor hälsar följande:
"Vår myndighet funderar en hel del kring vad samhället kan göra för att förebygga att unga personer känner sig attraherade av de (förenklade) budskap och "sanningar" som de olika formerna av våldsbejakande extremism står för. Vi har tagit fram material på det temat, men det finns också andra, både i Sverige och utomlands, som har kompletterande kunskap och perspektiv. (Förutom vårt material skulle jag rekommendera att ni länkar till nationella samordnaren mot våldsbejakande extremisms hemsida.) Utifrån detta skulle exempel på frågor att utgå från kunna vara:
Vad gör staten och kommuner för att förebygga våldsbejakande extremism?
Varför attraheras vissa personer av våldsbejakande extremism?
Hur kan kommuner göra för att involvera unga i det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism?
Vad finns det för likheter och skillnader i hur länder i Europa försöker förebygga terrorism? Varför finns dessa olikheter?
Hur kan kommuner involvera civilsamhället i arbetet med att förebygga våldsbejakande extremism?
Vad kan EU göra för att förebygga våldsbejakande extremism?
På vilket sätt hotas vårt samhälle av terrorism?
Till sist:
Jämför två kommuners arbete med att förebygga våldsbejakande extremism utifrån hur de involverar unga och/eller civilsamhället.
Med förhoppning om att frågorna kan tjäna som inspiration!"
Hej! Ännu ett förslag som förhoppningsvis kan vara till någon sort hjälp för dig:
att du tittar på den nationella samordnaren mot extermism hemsida, där finns mycket information som kan ge uppslag till några idéer och teman för gymnasiearbete tror jag. https://www.google.se/#q=nationella+samordnaren+mot+v%C3%A5ldsbejakande+extremism
Förra året tog Socialstyrelsen fram ett stödmaterial riktat till Socialtjänsten som kan vara bra att titta på och som eventuellt kan ge upphov till några idéer:
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-2
Frågor och svar taggade med 'dyslexi' (14 st.)
-
Hitta rätt utbildning, distans studie och ger distans jobb??
1.Jag vill ha utbildning som är lätt att studera till och man har möjlighet att göra om visa del av kursen om man inte klarar det inte hela kursen. man gör inte om hel provet utan bara en del som man inte fick godkänd på. 2. har möjlighet till distans...
Hej!Det låter som att du letar efter en flexibel och praktisk utbildning som också är marknadsrelevant och kan genomföras på distans. Baserat på dina kriterier,... Läs hela svaret -
Ej godkänd i matematik - ingen gymnasieexamen?
Jag studerar Barn och Fritidsprogrammet på komvux, och den sista kursen jag har kvar är nu mattematik 1a, alltså ett grundläggande kärnämne. Jag har utfört kursen vid ett tidigare tillfälle men med ej godkänt betyg. Jag försöker nu...
Hej,i gymnasieexamen (både från gymnasiet och från komvux) måste betyget i matematik på nivå 1 ingå med godkänt betyg. Det går inte att göra undantag... Läs hela svaret -
Gymnasium med mindre klasser eller grupper för adhd eller dyslexi?
Hej, Finns det gymnasieskolor som har mindre klasser eller grupper om man har adhd och/eller dyslexi? Där man får extra stöd samtidigt som man kan läsa högskoleförberedande gymnasielinje?
Hej Moa,ja, sådana alternativ finns på gymnasieskolorna. Vi samlar information om gymnasiestudier för elever med särskilda behov - på gymnasieguiden.se/gymnasiestudier-foer-elever-med-saerskilda-behov -
Finns dyslexi anpassad universitets-/ högskoleutbildning?
Hej! Jag började socionomprogrammet denna hösten. Efter några månader på programmet har jag insätt att en del av litteraturen och undervisningen är på engelska. För mig som har dyslexi är engelsk litteratur och undervisning näst...
Hej! du får gärna titta på utbildningar inom yrkeshögskola: de är kortare och mer praktiska, jämfört med högskoleutbildningar. Utbud av yh-utb.finns på... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen?
Hej. Jag klarar inte gymnasiet... har endast 450 poäng. Vad kan jag göra? Vill inte vara arbetslös resten av mitt liv, står nästan överallt att man inte kan komma någonstans utan gymnasieexamen. Jag känner mig otroligt värdelös och uppgiven....
Hej Nora,det är mycket svårt att ge allmänna råd i den situationen som du befinner dig i. Tips jag kan ge är att du pratar med SYV på komvux, med arbetsförmedlingens personal och ser vilka jobb man kan... Läs hela svaret -
Får svensklärare bedöma grammatiska fel om du har dyslexi?
Får svensklärare sänka ditt betyg för grammatiska fel om du har dyslexi? Dvs om texten fortfarande är läsbar, får grammatiska fel och meningsuppbyggnad påverka elevens betyg? Tack på förhand!
Hej Nora,tyvärr kan vi inte på FRåGA SYV svara på den frågan, då den ligger utanför SYV-ens kompetens. Du måste fråga Skolverkets upplysningstjänts, tel.nr 08-527 332 00 -
Får elever med dyslexi göra matte nationella muntligt?
Hej, jag har en vän som är väldigt nervös för nationella proven i 2:an på gymnasiet. Hon har dyslexi, och undrar ifall hon får göra nationella proven i matte muntligt? Dvs även de delar av provet som inte är med mening muntligt, får hon svara på frågor muntligt om hon har svårt att formulera sig?
Hej Nora,tyvärr kan vi inte på FRåGA SYV svara på den frågan, då den ligger utanför SYV-ens kompetens. Du måste fråga Skolverkets upplysningstjänts, tel.nr 08-527 332 00 -
Moderna språk i årsk 6?
Min dotter har läs o skrivsvårigheter. Jag vill att hon väljer bort Tyska. Enligt specped är det typ livsavgörande o absolut inget man ska välja bort. Är det verkligen så allvarligt redan i årsk 6? Vad är det som gäller för min...
Hej Sara,du ställer en svår fråga... Den är viktig, men svår att ge kort och konkret svar på.Mycket handlar om "grad och omfattning" av läs- och skrivsvårigheterna. Man kan ha mild eller... Läs hela svaret -
Hur kan jag göra för att klara av studierna trotts dyslexi?
Jag gillar att lära mig och läsa som fan. Men det går inte snabbt, att skriva långa texter tar oerhört mycket tid, energi och hälsa. Jag tror att jag är en smart och reflekterande, men examinationsstytemet får mej alltid att känna mej riktigt...
Hej Set, det är tråkigt att läsa om att du har svårigheter och upplever att du pga dyslexi är förhindrad att bedriva akademiska studier. Att akademiska studier... Läs hela svaret -
Konsekvenser om man väljer utökad sv/eng i grundskolan?
Min son börjar 7:an nu till hösten och har fått rådet av sin tysklärare att välja utökad sv/eng istället för tyska. Läraren anser att det blir "lugnare för honom då" och att han kan få hjälp med flera olika ämnen, vid behov. Han har dyslexi och kämpar med tyskan men har A i engelska och C i...
Hej Linda; det kan finnas både för- och nackdelar i att välja bort moderna språk i grundskolan.Fördelen kan vara - om eleven ägnar tid och kraft som "befrias" åt... Läs hela svaret -
Fysik 2 finns det undantag för personer med svårigheter?
Hej undrar om det finns undantag för personer med dyslexi och svår ADHD. I fysik 2. Skulle vara tacksam för svaret. MVH
Hej Jacob; betygskriterier och innehåll i kurserna är desamma för alla. De som har extrasvårt borde få hjälp i form av undervisning i små grupper, kanske t o m... Läs hela svaret -
Kan jag läsa historia utan distans efter gymnasiet?
Hej syv! Jag är i behov att läsa Historia 1a1 (alt. 1b) för att få min gymnasie examen. Jag har försökt 2 gånger att läsa historia på distans via komvux men misslyckas pga min dyslexi, samt att jag tycker det blir för svårt när jag inte får "föreläsningen/lektion" innan uppgiften ( som man...
Hej Viktoria! Ja att läsa på distans är ganska krävande, så jag förstår att det är svårt.Det brukar finnas möjlighet att läsa kurserna på... Läs hela svaret -
Lässvårigheter och högskolan?
Hej! Jag ska om några månader börja läsa på universitet/högskola, men jag är väldigt rädd för att jag inte ska hinna med att läsa allting då jag är väldigt långsam på att läsa, ibland så tar det mig en timme att läsa tio sidor. Så det jag undrar är hur mycket en vanlig utbildning kräver att man...
Hej Elin! Det finns uppgifter att ca en femtedel (20%) lider av någon form av dyslexi (och att man läser långsammare än "vanligt" är en av dyslexi-varianter). Det finns hjälp att få av en... Läs hela svaret -
F i engelska?hjälp ??
Jag har jättesvårt i engelska,jag fick F på höst terminen och jag vet att det är långt kvar till gymnasiet. Men vad händer om jag får F i nian. Vad gör man ens på komvux och jag har hört att man kan söka till PRO om man har underkänt i svenska,matte och engelska. Hur söker man dit? Kan du ge...
Hej Hanna! Går du i åk8 nu? Tråkigt att du har problem med Engelska. Har du pratat med din lärare i engelska och bett om tips och råd? Om du känner att du gör ditt bästa men ändå... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga