Kimia
    Vilka olika sidor finns det som man kan träna på HP?,just nu går jag i första ring på VO.Men jag vill ändå börja träna på HP.
    Sen så undrar jag om jag visar hög resultat på HP,och även läser kurser för max antal meritpoäng.Kommer jag då få hög summa på meritvärdet?,och är det då stor chans att komma in på läkarutbildningen?.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    bra att du vill träna på Högskoleprovet.
    Högskoleprovet mäter ALLMÄN KOMPETENS och minst hälften av resultatet beror på hur allmän bildad och "allmänt duktig" man är.
    Ett råd till dig är att du anmäler dig till högskoleprovet som äger rum 28 mars 2015. Anmälningsperiod är från 15 januari till 15 februari. Allt som du behöver veta finns på sidan http://studera.nu/hogskoleprov/det-viktigaste-om-hogskoleprovet/

    Här http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/ kan du öva på Gamla prov.

    Om du gör HP i mars i år, vet du sedan vad det är, vilka delar som ingår och du kan då i fortsättningen bättre förbereda dig till nästa omgång. Det finns inga begränsningar i hur många gånger man får skriva HP. Det finns inga begränsningar på ålder, på tidigare utbildning - det är bara att anmäla sig i tid, kunna legitimera sig på provdagen /man måste ha legitimation med sig/ och "offra" en lördag på det - HP är alltid på en lördag.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare