Hicham

    Hej jag sökte trafiklärare utbildningen på yrkeshögskola och jag funderar om jag blir antagen till utbildningen . Jag har gått på grundläggande kurser matematik engelska samt svenska som andra språk sedan jag gått på bygg och anläggning program på komvux utbildning samt gick jag också på yrkesförare som bussförare och lastbilsförare utbildningar med slutbetyg . Jag även har arbetslivserfarenhet och jag jobbat och jobbar inom trafik som bussförare i 3år hittills och jag arbetat också inom hotell och restaurang branschen i 8år . mina poäng 2800 som jag har gått här i Sverige är 2900 . min fråga är om jag behörig till utbildningen . Mvh Hicham

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Yrkeshögskola kan ta in även obehöriga.
    Att man är behörig garanterar, å andra sidan, inte att man får plats på utbildningen. Det går därför inte på förhand ge svar om du kommer få plats (bli Antagen) eller inte.
    Om det är väldigt många som söker, brukar de utbildningsansvariga på en yh-utbildning sortera ut "obehöriga" och konkurrensen uppstår sedan endast bland de "behöriga". Bedöming ang.behörighet är det utbildningsansvariga för just den yh-utb. som gör. Vad t.ex jag tycker om det kommer inte spela roll.
    En lista på yh som leder till yrket Trafiklärare: var god se yhguiden.se/resultat?Education.text=trafiklärare

    Med vänlig hälsning
    ANNA