Bengt

    Hej jag undrar om man ska komma in på inriktning Transport behöver man då ha giltigt körkortstillstånd och om man är misstänk för t.ex olovlig körning eller grov vårdslöshet eller något annat som kan ta bort ditt lämp, även om fallet inte är färdigt och ingen dom har lagt finns det risk att man inte kan komma in bara för att man är misstänkt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bengt!
    kurser på FT/transport som kräver att eleven har körkortstillstånd börjar, som regel, läsas från årskurs 2 på gymnasiet. Under årskurs 1 brukar eleverna på olika inriktningar på FT läsa tillsammans och från årskurs 2 fortsätter vissa elever läsa mot att bli yrkesförare, andra - mot lagerarbetare och tredje - mot fordonsmekaniker (i första hand personbilsmekaniker men man kan även läsa några kurser mot "lastbilsmekaniker" för att bredda sin kompetens). Utan körkortstillstånd kan eleven tyvärr inte heller läsa mot yrket lagerarbetare (detta på grund av att kurserna i yrkestrafik ingår i den utbildningen och där behöver man ha ett giltigt körkortstillstånd).
    Om det blir så att du inte har körkortstillstånd när det är dags att börja år2 på gymnasiets FT, då får du läsa mot fordonsmekaniker (detta för att du får ej övningsköra, inte ens inom din gymnasial utbildning, utan ett giltigt körkortstillstånd).
    Om du vill bli yrkesförare men ej kommer bli det på gymnasiet, kan du försöka bli det efter gymnasiet. Relevanta utbildningar finns i första hand på komvux, men kan även finnas inom andra skolformer, t.ex inom folkhögskola: se t.ex information om yrkesförarutbildningar inkl.utbildning till taxiförare inom folkhögskola. Även Arbetsförmedlingen (AF) och arbetsgivare kan i vissa fall köpa plats på utbildningar som leder till yrken Lastbilschaufför eller Busschaufför.
    Jag vill också tipsa dig om yrket Lokförare (utbildningar - i Sverige - finns inom yrkeshögskola).