lukas
    hej!

    Jag läser nu mitt 2:a år på IM , Har F i 9:ans engelska och läser upp det och Har precis fått en ny engelska lärare denna termin, Måste jag visa om mina kunskaper för den nya läraren eller fortsätter jag där jag inte hann med från föra året? för att han visste inte vart jag är någonstans i engelskan. Tror ni att jag hinner bli godkänd denna termin?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!
    Det är upp till betygsättande lärare att bedöma dina kunskaper i engelska. Du kan också undersöka möjlighet att anmäla dig till Prövning i engelska.
    Den nya läraren bör ha fått "överlämning" från den "gamla" läraren.
    Hur som helst så är det dina kUSKAPER som är viktiga.
    Han man kunskaper, kan man BEVISA att man har dem.
    Om när du blir klar med engelska, kan inte vi på Fråga SYV svara på. Prata med din lärare i engelska - är mitt råd.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : om min föra lärare till exempel säger att jag är godkänd i läsförståelse och muntligt till min nya lärare , då behöver jag alltså inte visa dom delarna igen för den nya läraren?
    • Milla : Det är den läraren som skriver under ditt betyg, som med sin underskrift FÖRSÄKRAR om att du har tillräckliga kunskaper den dagen som betyg sätts. På vilket sätt läraren får vetskap om du just HAR TILLRÄCKLIGA kunskaper, kan vara lite olika. De vanligaste tillvägagångssätt är: nationella prov, andra prov, sammantagen bedömning under hela kursen. Vi på Fråga SYV kan, alltså, inte lova dig - hur din lärare kommer att gå tillväga. Vi råder dig att prata med läraren. Be att få samtal och ställ alla dina frågor.