Emelie

    Hej! Jag är intresserad av att läsa kriminologi. Jag har en gymnasieexamen från samhällsvetenskapsprogrammet och läste senare även undersköterskeutbildning på gymnasienivå och har goda betyg från den. Räknar jag endast poängen från samhällsvetenskapsprogrammet eller från båda utbildningarna? Isåfall hur räknar jag ut mitt meritpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!
    Det är 2 helt olika situationer: om du har även yrkesexamen (alltså examensbevis som undersköterska) eller om du endast har ett examensbevis, från SA + läste kurser/utbildning till undersköterska.
    I vilket fall behöver du inte själv räkna fram ditt meritvärde. Det kommer Antagning.se göra när du gjort ansökan om högskolestudier.
    Om du inte tagit ut även yrkesexamen från komvux, då har du endast ett examensbevis och det är kurser som finns i det examensbeviset som ditt meritvärde räknas ut på. Om du har tagit ut (eller kommer ta ut) examensbevis/yrkesbevis från komvux och om det är högre betyg i det exam.beviset, kommer Antagning.se basera meritvärde på det examensbeviset som ger dig högre meritvärde.
    Se alltid till att Antagning.se har alla uppgifter om dina gymnasiala studier. Antagning.se räknar alltid till din fördel: de räknar in det som måste räknas in + av det som får räknas in endast det som ger dig höjning av ditt meritvärde.