Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Simon,

    det är mycket vanligt att man söker fortsättningskurser när man är inne på "underliggande" (lägre kurser). Förutsättningen är den att man befinner sig i studier och har för avsikt att fortsätta och hoppas på att få godkänt i lägre kurser, och då kan man bli antagen till högre kurser.

    ***

    Angående att ta ut Kandidatexamen, så är det en fråga du måste ställa till det lärosäte där du vill ta ut kandidatexamen. Generella regler är att det är minst 180 högskolepoäng (3 år på heltid) och av dem minst 90 hp (1,5 år på heltid) som måste vara inom samma ämne /huvudämne/. Vilka de resterande 90 hp är... och övriga villkor  - kan skilja sig från olika högskolor/universitet ... rätt så mycket. Det är inte exakt samma regler på alla de olika lärosäten. Ibland måste också Bedömningar göras, och olika personer kan göra olika bedömningar i liknande fall. så här måste vi hänvisa direkt till den eller de högskolor/universitet där du vill ta ut kandidatexamen.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte