Joseph
    Hej, i ettan så var jag inte sp motiverad till att få ett vettigt betyg i Italienska vilket resulterade i att jag fick ett F i slutbetyg. Nu går jag i 2:an och jag behöver verkligen dem meriten som man får med ett betyg i språk. Kan jag läsa om kursen jag går på ekonomiprogrammet

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Joseph, om du fick F betyg, har du rätt att göra prövning. Tidpunkt för prövningen är det din skola (rektor) som beslutar om. Elevens rättighet är att just få göra PRÖVNING innan du går ut åk3... men just när - är det din skola som bestämmer.
    Ang. läsa samma kurs en gång till - är det också din skola som bestämmer; det är inte din rättighet, men du får fråga på skolan och vi hoppas det går att ordna så att du får läsa om kursen.

    Några meritpoäng för godkänt betyg i Moderna språk 1 får du, dock, dessvärre inte. Meritpoängen börjar "komma" från nivå 3... och 4. Och i vissa fall endast för 4 och 5, och i vissa andra fall kan även godkänt betyg i Mod.språk 2 ge merit /men då måste du bli ditt Andra modernt språk/ - krångligt är det... men hur som helst, ger inte betyg i Mod.språk 1 några meritpoäng. Men skillnad på F och E i en 100 poängskurs, som varje kurs i moderna språk är, blir ca 0.4... dvs om du annars skulle få "snitt" på 15.5 med F i moderna språk 1, så får du i stället "snitt" på 15.9 med E betyg i mod.språk och får du högre än E, blir höjning ännu större. Så du ska definitivt "vinna" på att försöka höja ditt betyg i italienska 1, tycker jag.

    Om vilka kurser som ger meritpoäng kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Hälsningar och lycka till!

    Daniel SYV

    • : Tack för ett sånt ärligt och utförligt svar Daniel! Ja exakt jag skulle defenetivt vinna på att gör en prövning. För när jag ar inne på studentum och rknade mítt snitt så var den ganska så låg med ett F
    • Anna : Lycka till med prövningen!