Edward
    Förra året började jag i första ring på informations och media teknik. under året har vi läst matte 1c och matte 2c och jag blev underkänd i 2c och ska imorgon fre 17/8 göra en prövning på den kursen, om jag inte klarar den måste jag gå om ettan?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jag tror inte du går om ettan.. även om fu får F i matte2c. Det går att ta ut examensbevis med F i matte 2c & 3c.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edward!
    Lycka till med provet! Du vet väl att du kan repetera matte 2 på matteboken.se/lektioner/matte-2.

    Att få gå om en kurs på gymnasiet är en stor förmån; det är sällan man får erbjudande om det! Det kostar kommunen mycket pengar att låta en elev gå om ett gå på gymnasiet. Om du får det erbjudande, skulle jag råda dig att tacka Ja direkt! Tror dock inte du får sådan tur att du ska få gå om ett år... utan i fall du återigen får F i matte 2c... får du läsa matte 3c ändå... och kan då, senare, förhoppningsvis göra ett nytt prov och få godkänt betyg i matte 2c.
    Det stämmer, annars, att det går att få ut examensbevis med F i matte 2c och 3c. Du får i så fall grundläggande behörighet till högskolestudier men inte behörighet till de utbildningar som för Särskild behörighet kräver godkända betyg i matte 2 och 3.
    Vänligen
    ANNA