Solveig

    Jag har bara 3 terminer kvar av studiemedel genom CSN. Jag kommer inte in på undersköterska då jag inte är prioriterad eftersom jag redan gått 3-årigt gymnasium ( samhällsvetenskaplig linje ). Jag har både särskild behörighet och högskoleprovsresultat för att bli antagen till sjuksköterska. Om jag studerar 3 terminer till sjuksköterska kan jag efter det arbeta som undersköterska? Jag bor i Göteborg. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Solveig,
    Underskoterska är ännu inte ett legitimationsyrke i Sverige; alltså arbetsgivare får fritt anställa vem hen själv bedömer lämplig för anställning inom detta yrke.
    Därför kan även ditt förslag vara framgångsrik. Dock tänker jag på att det är väldigt synd att ta plats på sjuksköterskeprogrammet om du från början vet att du kommer att hoppa av efter 3 terminer. Det är brist på sjuksköterskor i Sverige och någon annan som tänker genomföra hela utbildningen borde få den utbildningsplatsen (tänker här från samhälls-ekonomiskt perspektiv).
    Från ditt personliga perspektiv, så förstår jag att du måste lösa din situation på det bästa sättet som finns tillgängligt.
    Reglerna kring antagning till utbildningar är inte alltid helt logiska. Det finns fel och brister.

    Jag har följande förslag:
    sök jobb (t.ex sommarjobb) inom hemtjänsten och sedan är det vanligt att man får jobba vidare efter sitt sommarjobb, om man så önskar. Efter ett par år som "obehörig undersköterska" kan din arbetsgivare hjälpa dig att bli behörig - om du t.ex har Göteborgs kommun som din arbetsgivare, så brukar de ge möjlighet att läsa samtidigt som man jobbar (för de som har jobbat ett tag och visade att de både är duktiga inom sitt jobb och har för avsikt att stanna och jobba länge ...). Då kan du t.ex läsa kurser på deltid och/eller på distans för att på sikt få ihop kurser till yrket "undersköterska". Fast det är ju inte ett reglerat yrke och alla som vill får titulera sig som "undersköterska"... finns inga regler som förbjuder det.

    Ett annat förslag jag har är att du söker både jobb som "obehörig undersköterska" och till sjuksköterskeutbildningen samtidigt. Om du kommer in på sjuksköterskeprogrammet, påbörjar du det. Och samtidigt försöker få extrajobb vid sidan av studier. Om du sedan jobbar på somrarna, under lovveckorna och extra under terminerna - så kanske du ändå kan få ihop din ekonomi så att du kan genomföra hela din sjuksköterskeutbildning. En variant: att ta studieuppgehåll efter 2 eller 3 terminer och jobba ett tag för att få ihop pengarna för att kunna sedan återvända till studierna och få sjuksköterske-legitimation.

    Ännu ett förslag är att du kikar på Programplan för VO, vård- och omsorgsprogrammet och försöker läsa så många kurser som möjligt som ingår i den utbildningen; kurser som du ej får plats på kanske du kan läsa in på egen hand och göra Prövningar i. Betyg från en prövning är lika mycket värt som betyg i slutet av en kurs.

    Och ännu ett tips! kika på vad som finns att söka inom folkhögskolorna. Inom område "hälsa" - folkhogskola.nu/sok-kurser/hälsa och/eller inom "Personlig assistans": folkhogskola.nu/sok-kurser/?query=Personlig+assistent
    Det är inte alls ovanligt att kunna få jobb som undersköterska efter en folkhögskoleutbildning inom de områden som jag tipsar om (ovan).
    Dock kan det i vissa kommuner vara så att beslut tas att anställa som undersköterska på heltid tillsvidare (så kallad "fastanställning") endast personer med examen från VO-programmet eller med "motsvarande" utbildning från komvux. I så fall kanske de ej anställer tillsvidare med någon annan utbildning. Trots sådana beslut, känner vi till att undantag görs (om man visar sig vara duktig och motiverad - men då måste man först få en chans att visa att man är just det... då måste man börja jobba - och lättast att få in foten är, enligt vår erfarenhet, via ett sommarjobb).

    Vänligen
    Julia syv