B.
    Hej!
    Hur är tandhygenist utbilning? Antagningspoäng osv?
    Vad krävs för att bli tandhygenist?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin,
    Tandhygienist är en högskoleutbildning och behörighet till alla högskoleutbildningar innehåller ALLTID - för det första Grundläggande behörighet = examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram (alt. yrkesexamen med tilläggskurser för Grundläggande behörighet)
    för just Tandhygienist är Särskild behörighet: godkända betyg i följande kurser Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
    Antagningspoäng till Göteborgs universitet var i år 17.5 /i genomsnitt B betyg i alla kurser/ för sökande med gymnasieexamen och 0.95 på högskoleprovet.
    I Jönköping var motsvarande siffror 16.41 och 0.8 på Högskoleprovet.
    I Kristianstad - 16.73 och 0.75.
    I Umeå - 16.38 och 0.7.
    I Malmö - 18.25 och 1.05.

    I Malmö är Tandhygienist utbildning 120 högskolepoäng = 2 år. På andra orter är den på 180 högskolepoäng = 3 år.
    Läs även på http://www.framtid.se/profession/tandhygienist/

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    alla högskoleutbildningar i Sverige finns på www.studera.nu

    När jag söker på Tandhygienist, får jag fram följande länk:
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=tandhygienist&typ=3

    Jag får fram fem program på fem orter och Stockholm är inte med där.
    Så ser det ut just nu. Du kan kontakta vägledare på de övriga fem Tandhygienistutbildningar med frågan om de känner till planer på att starta den utbildning även i Stockholm.
    Annars är det vanligt att man flyttar för att gå en högskoleutbildning.
    Alla utbildningar finns inte på alla orter.
    Om du inte vill eller kan flytta och vill därför gå utbildning i Stockholm, sök på utbildningsort Stockholm
    och se vad som finns på högskola www.studera.nu och på yrkeshögskola www.yhguiden.se

    bästa hälsningar
    Milla SYV