Vägledare

    Hej jag försöker hjälpa en tjej som är ung vuxen över 18 år som är ensamkommande flykting från Ukraina. Enligt vad jag kan förstå har hon inte rätt antas till gymnasiet och inte heller till komvux pga hon är över 18 år. Hon har 1-årigt uppehållstillstånd (enligt Massflyktsdirektivet). Vad ska hon göra för att kunna studera eller få jobb? Tacksam för ett snabbt men också utförligt svar. Alla tips tas emot med stor tacksamhet!
    P.S: glömde att skriva att hon bor just nu i Göteborg, så det är just i Gbg hon vill studera eller jobba.

    • Jelena : Jag vill tipsa om kursen "Svenska från dag1" på Mångkulturella (f d Finska) folkhögskolan i göteborg - man kan välja läsa i Västra Frölunda eller i Bergsjön. De som vill läsa Svenska från dag1 - sms-a sina för- och efternamn + sin epostadress till Annicka 0739-833375. Jag tror rektorn på skolan kommer själv från Ukraina, så det blir mycket lättare att lösa "språkfrågan". Hoppas mitt tips blir till hjälp för flera personer som vill läsa svenska i Göteborg!
    • Julia :

      Se gärna en lista på folkhögskolorna med "svenska från dag 1" på sverigesfolkhogskolor.se/for-personal-pa-folkhogskola/temasidor/kriget-i-ukraina/svenska-fran-dag-ett

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    det är en svår fråga att svara på. Vi tolkar på samma sätt att de som har tillfälliga uppehållstillstång pga massflyktsdirektivet och är över 18år ej har rätt att påbörja gymnasiestudier och inte heller rätt att börja läsa på komvux. Det finns olika frivilliga organisationer och föreningar som ställer upp och erbjuder olika aktiviteter inkl.språkstudier. Inom det ordinarie skolväsendet tänker jag på folkhögskolorna. Enligt vad jag vet så finns det inga hinder (förutom språket - för att undervisning bedrivs ju på svenska) för "vem som helst" att antas till en folkhögskoleutbildning - jag menar att man behöver inte vara folkbokförd i en viss kommun eller vara svensk medborgare (vad jag vet så tar folkhögskolorna emot studerande från många olika länder som kommer till Sverige just för att läsa, alltså inte sedan innan bor i Sverige).
    I Göteborg finns följande folkhögskolor - var god se listan på folkhogskola.nu/sok-skolor/?Gbg
    Hur man löser språkfrågan, kan bli en "knepig" nöt att knäcka...Och det är inte heller säkert att det finns lediga platser med start till hösten.
    Vad gäller att få ett jobb, så är det en stor nackdel att inte kunna svenska, förstås. Men jag har ett tips på att man kan ibland hitta arbetsplatserna med arbetsspråket engelska. Exempel: behovsanställning som Stagehand/Scenarbetare - fyll i intresseanmälan på gothenburgcrew.se Vad ingår i jobbet som "stagehand"? Stagehands work backstage or behind the scenes in theatres, film, television, or location performance. I fallet med Gbg`s crew så jobbar man som hjälpreda på konserter, musikfestivaler och liknande. Jag ger tips på just det jobbet för att det är i Göteborg (du uppger att tjejen bor i Gbg och att det inte är nödvändigt att kunna svenska); nackdelar med det jobbet är, om jag förstår det rätt, att det är behovsanställning (man blir inkallad/bokad för en eller några dagar "i taget") och att det kan vara ganska fysiskt krävande med tunga lyft och långa arbetspass på uppåt 12 timmar.
    Jag hoppas att Arbetsförmedlingen kan bistå med hjälp i jobbsökande. Ta gärna kontakt med AF.