Julia
    Hej!
    Jag är intresserad av unghästutbildarprogrammet på Flyinge men är osäker på om jag ens har en chans att komma in?

    Mitt störta intresse är hästar och drömmen är att kunna jobba med det. Jag är väldigt intresserad av hästars välmående och beteende. Jag skulle vilja utbilda mig till unghästutbildare och senare även inom hästmassage/ friskvård för hästar.

    Jag har tagit examen från gymnasiet men har inte högskolebehörighet, räcker det?

    Jag har varit runt hästar hela mitt liv. Jag har aldrig haft råd till en egen häst utan har ridit på ridskola i ungefär 7år. Jag är inte så intresserad av att tävla så jag ligger bara på cirka LB i dressyr och har hoppat bönor på 80-90cm. Har jag någon chans att komma in med det? Eller måste jag vara mer utbildad i ridningen?

    Jag har inte så mycket erfarenhet eller utbildning men en bra grund i ridning och hästhantering. Jag har ett stort intresse för hästar och deras välmående. Är det möjligt att komma in på unghästutbildarprogrammet med det? Eller är det hård konkurrens om platserna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej JuLia!

    Om man har examen från gymnasiet (även om det är från ett yrkesprogram och utan svenska 2, 3 och eng 6) - så har man aIImän behörighet tiII yrkehögskoIa. Sedan kräver just den utbiIdning som du är intresserad av även SärskiId behörighet enIigt nedan:

    men även om man inte är behörig, så kan man komma in på en yrkeshögskoIeutbiIdning i aIIa faII. Varje YrkeshögskoIeutbiIdning får ta in upp tiII 20% obehöriga i varje kIass. Om ansvariga för YH gör bedömning att personen kan kIara av utbiIdningen, kan de ta in även om man saknar behörighet i formeII mening. Därför är det Iönt att söka aIIa de YrkeshögskoIeutbiIdningar som man är intresserad av.

    Det är gratis att söka, och man kan inte få mer än "nej" och det i värsta faII. Så mitt råd tiII dig är att söka! Och vi håIIer tummarna!

    Information om den YH som du är intresserad av finns här>>

    Bästa häIsningar och Iycka tiII!

    ANNA