Sara
    Jag sökte t redovisningekonom men kom ej in, sökte i Linköping. allrid vsrt intresserad av ekonomi och tvungen nu att vänta t april för att börja hösten 21. Det e ekonomi jag vill plugga o såg att ekonomprogramet i skövde var ganska låg. Under tiden nu så tänkte jag läsa matte3 o höja mina kurser för att gå upp i merit (har gymnasieexamen) men 14 i merit

    Det jag har ångest över e att många sagt att ekonomi ej kräver en ”specifik” utb. O drf tänker Jag om uni är värd all slit o 3år. kan tänka mig att det e tufft men de kanske e värt det i slutändan? Medan yrkes är 2 år Mkt praktik och mer ”Chill” o ej lika stor press. Men man får inte denhär universitets känslan om du förstår vad jag menar. De känns både för/nackdelar med båda två.

    vill ju plugga uni egentligen men e rädd för vad som komma skall. Yrkes känns bra oxå men visst väger uni utb mer? Jag vill lixom ej slita mig i 3år och ha det tufft Medan yrkes 2 år Chill o ändå jobba samma jobb i slutändan eller har universitets examen större utbud? Jag känner ändå att universitet är de jag vill men blir osäker när yrkes är betydligt kortare och man jobbar me samma sak? men samrisigt uni känns mer stabil Osv, visst är det så?

    Oså tänker jag tänk så klarar ja matten och sen kommer ja in på yrkes då har jag pluggat komvux i onödan men så ska jag ej tänka. Mitt enda prob just nu är mer vad av de två som är ”stabilast? är inte uni det egentligen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om jag förstår dig rätt så sökte du till en yrkeshögskoleutbildning men kom inte in. För att söka till ekonomiutbildningar på högskolenivå har du ännu inte behörighet för att du saknar godkänt betyg i matematik 3.
    Jag vill råda dig söka både till många olika yrkeshögskoleutbildningar och komplettera med matte 3 för att kunna söka till högskoleutbildningar. Om du kommer in på högskole/universitetsutbildning och samtidigt på minst en yrkeshögskoleutbildning, då har du ett val: vilken av dem som du ska tacka Ja till, men innan du är antagen, finns inte den valmöjligheten. Oavsett, om du tycker att den ena utbildningen är "bättre" än den andra, om du inte kommer in - så kan du inte läsa den utbildningen. Det gäller alltså först att komma in och sedan kan du bestämma om du tackar Ja eller Nej till erbjuden studieplats.

    Jag rekommenderar att du läser matematik 3b och även matematik 4, även om du inte kommer att söka till högskoleutbildningar. Du kommer klara antagningsprovet till yrkeshögskoleutbildning inom ekonomi Bättre om du kan mer matte° och att kunna mer matte är bra inom, annars, alla yrken - för man lär sig bland annat att tänka mer logiskt och blir bättre på problemlösning, om man läser mer matte!

    • : Tack för svar! Ja men precis, kom inte in redovisningsekonom. Så tänkte nu plugga matte 3 som jag aldrig läst innan, på komvux. Såg att antagningen på Skövdes högskola B11 urval 1 var ttp 14 och urval två var 13. Och jag har ttp merit på 14 så det kanske räcker. Sen har de en ekonomutbildning med inriktning där alla blev antagna, varför bleb alla antagna? Var det för lite som sökte då eller vad är skillnaden då? Och kommer mer söka O kommer det att höjas nu pågrund av Corona? Hur ska man veta det
    • Julia : Man kan på förhand inte veta om man kommer in på en viss utbildning eller inte. Man ska skaffa sig så höga meriter man kan och söka i tid och hoppas på att komma in! Hur "corona" påverkar kan vara olika: å ena sidan är det fler sökande, men å andra sidan - är det på många utbildningar så att antal platser utökas, så det är mycket möjligt att det kommer att gå på "ett och ut.." alltså kanske inte blir så stor skillnad mot tiden innan "corona". Angående "utbildning med inriktning" så vet jag inte vad det är för utbildning och FRåGA SYV jobbar inte med antagning till högskoleutbildningar, så fråga gärna Antagningsgruppen på det lärosäte som hade antagning till den utbildningen - de borde kunna svara på den frågan.