Leah

    Hej, jag har en fråga men det gäller inte utbildning. Utan det är så att jag har börjat precis plugga i Östersund på socionomprogrammet och är väldigt nöjd. Men eftersom nån från familjen är sjuk, så vill jag helst plugga nära dem( familjen är i Skåne). Kan jag på något sätt byta universitetet nu. Är det någon jag kan ta kontakt med som kan hjälpa mig det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    enligt våra uppgifter har både Malmö universitet och Lunds universitet antagning till socionomprogrammet till vårterminen. Då har studerande börjat på socionomprogrammet nu både i Lund och i Malmö. Du kan kontakta utbildningsansvariga på socionomprogrammen både i Malmö och i Lund och även kuratorer på de universiteten och på ditt eget lärosäte, Mittuniversitetet.
    Kuratorer på lärosätena finns oftast på avdelningen som heter Studenthälsan. Kontaktuppgifter till Studenthälsan på Mittuniversitetet finns på miun.se/student/studentstod/studenthalsan/kontakt - däribland kontaktuppgifter till kuratorn. Du kan börja med att kontakta kuratorn på ditt eget lärosäte som förhoppningsvis kan ge dig svar om det är över huvudet taget möjligt att byta lärosäte på grund av den orsaken som du anger.
    Vad du får för svar är svårt att säga - kan ev. bero på hur nära släkt du är med den personen som är sjuk och om du har läkarintyg att visa upp ... men du kan också få svar att det inte går att byta - i alla fall inte nu, direkt vid utbildningens början. Det är mycket möjligt att de som sökte till socinomprogrammen i Malmö i Lund, kom inte in och nu står i RESERV kommer antas till de platserna som eventuellt befrias på grund av avhopp och att orsaker som sjukdom i familjen ej kan gå före att ta in sökande från RESERV-kön.
    Byte längre fram, t.ex efter första terminen, inför andra terminen kan inte uteslutas. Några studerande kommer troligtvis hoppa av både i Malmö och i Lund (så brukar det nämligen vara) och platserna befrias, men vi på FRåGA SYV kan inte veta om någon kommer att hoppa av och även då - hur det blir med tillsättning av de lediga platserna (det är en fråga till utbildningsansvariga på respektive lärosäte). Situationen du beskriver är ett undantagssituation. Jag tror inte det finns några generella regler som beskriver vad som gäller i den situationen.
    Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig! Du får senare gärna kontakta oss och berätta hur det gick, om du fick byta...