Anna
    Om du har läst in grundläggande behörighet på folkhögskola och särskild behörighet via Komvux, hamnar eleven då endast i urvalsgrupp BII. Gör alla kompletteringar för särskild behörighet, oavsett om kurserna lästs på Komvux eller Folkhögskola, att eleven hamnar i urvalsgrupp BII? Räknas inte det in att eleven tidigare har läst på folkhögskola, borde eleven inte hamna i båda BF och BII grupperna? Räcker det att eleven läst "någon" kurs/program på Folkhögskola för att bli placerad i BF-gruppen eller gäller det endast då eleven läst in grundläggande behörighet? Kan eleven slå samman omdömen från Folkhögskola och betyg från Komvux till en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    eftersom folkhögskola ger inte betyg utan OMDÖMEN, kan inte kurser från folkhögskola ingå i examensbevis från gymnasieskola eller från komvux - på så sätt kan man därmed inte "slå samman" omdömen från en folkhögskola och betyg från komvux.

    Den studerande behöver ha Grundläggande behörighet /helt och fullt/ antingen från folkhögskola - Intyg från folkhögskola som säger att personen har uppnått grundläggande behörihget till högskolestudier
    eller
    Slutbetyg*
    eller Examensbevis - från komvux.
    *Slutbetyg kan man i undantagsfall få från komvux t o m sista juni 2020.

    Min tolkning av reglerna ang. placering i urvalsgrupper när man söker till svenska högskoleutbildningar är att för att ingå i BF urvalsgruppen måste man ha både grundläggande och särskild behöveghet som man uppnådde på en folkhögskola. I annat fall prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen.

    Jag fick idag höra från en kollega att Antagning.se kommer att inom kort uppdatera info på sin hemsida. Vilka ev förändringar som kommer att dyka upp på www.antagning.se - kan jag inte svara ang... det är i så fall antingen vänta och se eller kontakta Antagning.se och fråga. Det kan man göra t.ex genom att ringa till Antagning.se - tel.tid mellan kl.9-16 på vardagar och telnr är 0771-550720.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp,

    Julia SYV