Alma
    Hej!

    Jag har läst på lite om inredningsarkitekt och tycker det låter intressant. De utbildningar som jag har hittat i samband med yrket är "Konstnärligt kandidatprogram i design" på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg och "Inredningsarkitektur & möbeldesign på Konstfack i Stockholm.

    När jag läser om dessa utbildningar tycker jag inte att de passar in i beskrivningen på vad en inredningsarkitekt gör, utan det känns mer som en generella designutbildningar. Jag undrar om det finns någon annan utbildning man kan läsa för att bli inredningsarkitekt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Alma - yrket Inred.arkitekt är i Sverige icke-reglerat, vilket betyder att det är upp till arbetsgivare/uppdragsgivare att ge jobbet till vem hen vill. Och de tänker väldigt olika. Det är omöjligt att säga "gå den här utbildningen så får du sedan försörja dig som inredningsarkitekt"... Det finns även exempel på att folk utan någon formell utbildning lyckas "få in foten" och sedan visa sig duktiga och bli verksamma. Och tvärtom, med fin högre utbildning kanske man blir arbetslös...