Erica
    Jag vill bli guldsmed/smyckesdesigner. Har kollat på en utbildning i falköping -guldvux/guldsmed. Finns det nåt liknande man kan plugga utomlands? Så som folk åker och pluggar i LA typ. MEST intresserad av o få börja något i californien.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,
    utbildning i Falköping /guldvux/ är på gymnasial nivå.
    Liknande utbildningar utomlands borde - tycker man - också ligga på "gymnasial nivå" och i så fall kommer CSN nog säga Nej till att bevilja studiemedel. CSN svarar i sådana fall att en "liknande utbildning finns i Sverige" och de menar då att man kan söka till den svenska utbildningen.
    Det är utbildningar på Eftergymnasial nivå (universitetsnivå) som man kan få studiemedel för även om en "liknande utbildning" finns i Sverige. Så svarar i alla fall CSN.
    Så - frågan är om du kommer ha råd att åkat till USA och läsa där om du inte får något som helst ekonomiskt stöd från CSN?
    Det är ju ingen mening i så fall att leta efter en utbildning, om man ändå inte har råd att gå den. Så tänker i alla fall jag.
    Du bör i så fall först spara tillräckligt med pengar för att kunna försörja dig och även betala för utbildningen (terminsavgifter). Tråkigt att det ska vara på det viset. :( Men det är i alla fall den infå som vi känner till.
    Om vi hade en lista på guldsmedsutbildningar i Californien, skulle vi självklart givit den till dig - men det har vi inte.
    Man får leta på olika sätt... ex. kan man fråga på USA´s ambassad - om de har någon "utbildningsansvarig" som kan hjälpa till att leda info. Man kan givetvis "googla" men man vet inte vad man får fram, om det är sidor man kan lita på...?
    Jag ber om ursäkt för ett så deprimerande svar av typen "jag tror inte det går att göra så som du vill". :(

    Tips:
     se om http://hantverksrad.se kan hjälpa till med information. Fråga de verksamma guldsmeder vad de fick sin utbildning ifrån. Fråga på Arbetsförmedlingen - de kan känna till ngt. intressant som kan vara till hjälp för dig.

    Kika också på https://www.yhguiden.se/utbildning/hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk - sista ansökningsdag 22 april 2018;
    och
    https://www.yhguiden.se/utbildning/larcenter-falkoping/guldsmed - sista ansökningsdag 15 maj 2018.