Samuel
    Jag är 19 år och kommer gå ut gymnasiet den här sommaren. Efter det så har jag tänkt plugga vidare på en barnskötarutbildning.

    Tydligen så kan man bara söka in till en vuxenutbildning det året man fyller 20 år. Vill ju helst bli klar med utbildningen så fort som möjligt så jag kan börja jobba.

    Finns det nåt sätt att komma runt det här?
    • Anna : Vilket program läser du på nu? kommer du få examensbevis eller studiebevis?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    SÖKA kan alla göra - alla utbildningar som man vill komma in på; ingen kan förbjuda någon att söka en utbildning! dock är det en annan sak att komma in på en utbildning.

    Barnskötare >> - är ett yrke som det inte finns strikta krav på att få jobba inom. Varje arbetsgivare bestämmer själv. Givetvis är det fördelaktigt att ha examen från BF, barn- och fritidsprogrammet, men det kan gå att få jobb i alla fall, även utan någon speciell ubildning.

    Om förklarar mer om vilket program du går nu och om du kommer få examensbevis eller studiebevis, kan jag förhoppningsvis ge dig ett bättre svar, men allmänt gäller: du kan söke och få jobb som Barnskötare med vilken tidigare utbildning som helst; du får söka till komvux - men det är en annan sak om du kommer bli antagen eller inte...

    Under vilket kalenderår fyller du 20 år?

    Om du fyller 20 år under kalenderår 2019 - gäller följande: du blir i princip behörig att läsa inom komvux tidigast från 1 juli 2019 men om du får examensbevis eller studiebevis från komvux innan dess, är du behörig att läsa på komvux i alla fall även om du är yngre.

    Dock prioriterar komvux personer med Kort tidigare utbildning och när man redan har läst 3 år på gymnasiet, är man rätt lågt prioriterad. Risken är därför stor att du får svar PLATSBRIST om du söker barnskötarutbildning på komvux.

    Du har olika alternativ:
    söka jobba som barnskötare oavsett vilken utbildning du har;
    söka eftergymnasiala utbildningar - ex. en folkhögskoleutbildning till Fritidsledare >>;
    söka till högskola - Förskollerarprogrammet.

    Yrkeshögskola
    du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar - ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/integrationspedagog

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stodpedagog

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog-nykoping

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se OBS! yrkeshögskola kan ta in obehöriga och man behöver ej prioritera, utan söker varje yh-utbildning - i första hand. På så sätt kan man söka många olika yrkeshögskoleutbildningar, och samtidigt till högskoleutbildnignar, till folkhögskolor och andra typer av utbildningar, ex. på komvux - samtidigt; får man sedan flera olika utbildningsplatser, kan man välja sen vilken man tackar Ja till.

    Vänligen

    ANNA