Maria

    Hur går jag tillväga för att ansöka till flygledare utbildningen? Och i vilka orter kan jag finna denna utbildning? Svårt att förstå vad som är inom försvarsmakten och vad som inte är det. Jag vill utbilda mig UTANFÖR försvarsmakten. Tack på för hand.

    • Mikael : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/flygledare
    • : Enligt Luftfartsverkets hemsida bedrivs utbildning till flygledare endast på ett stället: nära Malmö. Som jag förstår det, så kan man bli utbildningad utanför försvarsmakten, alltså civilt helt och hållet. Men jag kan ha fel. Det är då bättre att du försöker få svar från kontaktperson för flygledarutbildningen som heter Åsa tel.nr 040-6131412.
    • Jelena : Det har varit många turer med den svenska utbildningen till flygledare. utbildningen flyttades runt och även lades ner under en tid. Det är inte helt klart på vad som gäller nu och kommer gälla framöver. Jag gissar på att Covid-19 inte hjälpte till, precis. Nu, när flygtrafiken är mycket "lidande" kanske inte finns så stor "sug" på att utbilda fler flygledare (med tanke på att de kanske då går arbetslösa efter utbildningen).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    det vi som svarar på frågor här i forumet vet om yrket Flygledare, uppger vi i presentationen på www.framtid.se -
    framtid.se/yrke/flygledarehttps://www.framtid.se/yrke/flygledare
    Jag läste nu Elins kommentar och kan endast hålla med - det borde gälla det som står på LFV´s hemsida och så fick du även tel.nr till kontaktperson för utbildningen till flygledare. Jag testade ringa dit nu men det var upptaget. Om du lyckas få mer information om yrket, får du gärna dela med dig. det finns jättemånga yrken (cirka 8.ooo uppskattningsvis) och en allmän vägledare kan inte veta allt om alla yrken och utbildningar bl a på grund av de ständiga förändringar. Så, man måste också själv söka information på olika webbplatser, tolka informationen och om inte det blir klart och tydligt efter det - försöka komma i kontakt med de som jobbar på eller kring just den aktuella utbildningen, för att det är just de som "sitter på" informationen om dagsläget och planerade framtida förändringar.
    Lycka till!
    Mvh
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare