Hej Anders,
    vi på Fråga SYV kan inte svara på den frågan. Det kan vara olika på olika komvux - i olika kommuner. Det är vanligt att man under utbildningen får låna skolans verktyg; det erbjuds också ofta att köpa verktyg till reducerat pris. På praktiken kan man kanske använda de verktygen som finns på företaget/arbetsplatsen. På vissa komvuxutbildningar läser man endast på arbetsplatsen, som "arbetsplatsförlagd utbildning" då är det kanske så att man får låna arbetsplatsens verktyg eller får erbjudande att köpa egna till ett förmånligt pris.
    Vissa studerande som "menar allvar" alltså att de vill ha en lång och framgångsrik karriär som golvläggare, vill själva köpa bra nya verktyg - från början.
    Känner till ett fall då en studerande till kock på komvux (för några år sedan) velat hoppa av pga hen ej hade råd att köpa uppsättning av knivar, som skolan då "krävde" att man gjorde; när jag kontaktade skolan framkom det att det var en Rekommendation att passa på skaffa sig en uppsättning av kvalitetsknivar till reducerat pris; men de som ej velat göra det eller inte hade råd fick låna begagnade "till så länge" men att skolan sa att "Ska du söka jobb som kock, ska du ha egna bra knivar och det blir dyrare sen, så passa på köp nu när vi har ett förmånligt erbjudande" men den studerande uppfattade somså att hen måste köpa men hen slapp, fick i stället låna skolans knivar.
    Det går alltså oftast att lösa på ngt. sätt; vill man inte köpa egna verktyg eller inte har råd att köpa - så löser man det ändå; på ngt. sätt kan man låna dem eller hitta köpa begagnade men ändå användbara väldigt billigt; det ska inte behöva bli så att man hoppar av en yrkesutbildning pga man ej har råd att köpa verktyg.
    Vänligen
    ANNA