Gabriella

    Hej! Jag har hört att polisen har tagit in personer som inte har polisiär bakgrund i den senaste kullen som utbildas till kriminaltekniker. Jag vet att en av de som deltar är socionom. Utbildningen är på 21 veckor och tydligen ska man ha ändrat/vidgat urvalet för sökanden. Har ni mer information om detta och hur man kan gå tillväga för att i så fall söka denna utbildning? Mvh Gabriella

    • : Tack för snabbt svar och för att ni undersöker saken vidare! Jag känner inte personen i fråga och fick info i andra hand som kom från en polis. Kan ha varit så att personen hade dubbla utbildningar, men jag uppfattade det inte så. Åter igen tack,
    • : Mvh Gabriella
    • Anna : Så vitt jag vet, krävs det att man är anställd vid en forensisk sektion inom Polismyndigheten, för att kunna komma i fråga om antagning till NFC´s kriminalteknikerutbildning. NFC bestämmer inte vem som Polisen anställer. Det är då snarare frågan till Polisen vem de anställer på en forensisk sektion på sin egen myndighet. Jag anser att det blir svårt att få ett klart svar från Polisen; de har ingen skyldighet att svara på t.ex min fråga. Sedan kan Polisen svara att "När vi behöver personal är alla välkomna att söka, så får vi se vilka som söker och så väljer vi de bästa som vi tror mest på"... det är mycket ofta man får sådana svar från företag, organisationer och myndigheter. Du kan också själv ställa frågorna till Polisen och till NFC. Min rekommendation är att utbilda sig till Polis, till Biolog eller till Kemist - om man vill få en rimlig chans att bli en kriminaltekniker.
    • Julia :

      Jag rekommenderar att utbilda sig till Biolog eller Kemist, om man inte vill eller kan gå Polisutbildning. Hur man om några år kommer välja personer som får chans att gå kriminalteknikerutbildning, troligtvis ingen vet idag. Reglerna kan förändras. Även helt nya utbildningar kan "skapas". Eftersom det idag inte finns ngn "chain of events"..." som leder från gymnasiet raka vägen till yrket Kriminaltekniker, så får man antingen söka till polisutbildningen eller utbilda sig till kemist (är mitt bästa förslag i så fall) och bra om man även läser master i kemi, alltså läser kemi på högskolenivå i fem år. De svar från NFC och Polisen som man kan få kommer gälla för "idag" och i "då-tiden", alltså hur det var förr... men hur det blir framöver, tror jag inte ngn vet idag säkert. :(
      Om man kan tänka sig jobba som IT-forensiker, då är det högre utbildning inom Data/IT som man behöver skaffa sig.

    • Ludmila : Jag fick idag svar från HR-konsult på Polismyndigheten; var god läs svaret som lyder: "De allra flesta kriminaltekniker är just poliser. Det fåtal som inte är det kan ha olika utbildningsbakgrund men det är mer undantagsfall så det är ingen större mening att ge rekommendationer. Från att man påbörjar sin utbildning och kan bli aktuell för en utbildning som kriminaltekniker kan ju vara många år. Vill man arbeta på NFC som forensiker finns det större möjligheter utan polisutbildning, då tex som kemist, biolog eller liknande.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella,
    det jag som är en "allmän studievägledare" vet är följande:
    Kriminaltekniker utan polisiär bakgrund ansvarar ofta för de laborativa undersökningarna.
    Kriminaltekniker som arbetar på brottsplatser men som saknar polisiär bakgrund, arbetar i så fall tillsammans med en kollega som har den polisiära bakgrunden.
    Vad gäller utbildning till Kriminaltekniker om man inte är Polis, då känner vi till följande:

    NFC, nationellt forensiskt centrum, erbjuder (sedan år 1999) en ettårig kriminalteknisk grundutbildning där medarbetare inom Polismyndigheten utbildas till kriminaltekniker.

    För att antas till utbildningen krävs att man är anställd vid en forensisk sektion inom Polismyndigheten.

    Man behöver däremot inte tvunget ha polisiär bakgrund för att gå utbildningen utan kan vara kemist eller biolog.
    Det borde gå få svar från NFC om vem de tar in på utb.till Kriminaltekniker och om de beviljad undantag, kanske få svar på varför: om det är pga brist på sökande med "rätt" bakgrund eller om det finns ngn annan orsak. Vi ska ställa frågan till NFC och återkommer om vi får svar från NFC.

    Du kan så länge kika på NFC´s hemsida om det står ngt. om "tillfällig undantag"... fråga också den personen som är socionom om hen också i grunden är kemist eller biolog. Det finns exempel på att folk har fler än en högskoleutbildning. Om man kan tänka sig jobba som IT-forensiker, då är det högre utbildning inom Data/IT som man behöver skaffa sig.