Ali
    Hej jag utbildade mig till undersköterska för inte så länge sedan och har jobbat över ett år.

    Nu har jag kollat runt och hittat en privat utbildning till socialpedagog hos Cady training Academy där det kostar för att utbilda sig och få diplom(vet att det finns andra alternativ som är mer svårfångade, men detta får duga). Jag vet att arbetsgivarna kan anställa vem som helst men frågan är, finns det jobbmöjligheter efter denna utbildning med barn, ungdomar, äldre eller flyktingar? Jag har redan erfarenhet med att arbeta med människor som behöver hjälp och stöd i vardagen, så har jag någon större chans efter denna utbildning, alltså att se mer attraktiv ut på arbetsmarknaden, samt hur ser framtiden ut för folk inom denna yrkesroll?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,
    jag vill råda dig att kika på några yrkeshögskoleutbildningar >>. Yh-utbildningar ligger under Myndigheten för yrkeshögskola och är statligt finansierade; de är också kända hos arbetsgivare; man får "kvalitetsstämpeln" om man tar yrkeshögskoleexamen.
    Utbildningar hos privata aktörer, som inte ligger under "komvux" eller "yrkeshögskola" kan vara jättebra eller inte alls så bra; du söker dem på egen risk. Jag har inga uppgifter om just den utbildningsanordnare som du undrar över. Du får själv avgöra om du vill satsa på deras utbildning eller inte.
    Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika:
    vissa kan tycka att det är jättebra att du valde att satsa och betalade själv, det visar på att du är Målmedveten och verkligen Vill någonting med ditt yrkesval; andra arbetsgivare kan föredra att anställa sökande som har "kända-och-godkända" utbildningar, som t.ex en yrkeshögskoleutbildning.
    Jämför omfattning på utbildningar - är mitt råd; till Socialpedagog läser man på yrkeshögskolan i 2 år på heltid (fyra terminers heltidsstudier); hur lång/omfattande är den utbildning som du undrar över, som ges av en privat aktör?
    Vänligen
    ANNA

    • : Hej Anna, tack för svaret, såhär står det hos dem: Innehållet motsvarar en 2½-årig yrkesutbildning men du påverkar din studietid!
    • : Måste tillägga att man måste praktisera sammanlagt 24 veckor, får att få ur urkesutbildningsbevis samt diplom, dock så måste man hitta praktik på egen hand, tror du att en arbetsgivare, företag, kommun skulle vilja stödja mig med praktik? Skulle till och med kunna tänka mig att praktisera obetalt, är det möjligt?
    • : Förresten, all kurslitteratur ingår i prisetLänk till utbildningen:
    • : https://www.cady.se/socialpedagog-2019/
    • Anna : Angående hitta praktik själv, så kan det bli svårt. Detta pga många arbetsgivare redan har "avtal" med komvux- och yrkeshögskoleutbildningar och med arbetsförmedlingen och tar praktikanter "därifrån" och har inte möjlighet att ta emot ännu fler. Du skriver om att "praktisera gratis" men det gör ju alla praktiander, även de som kommer från Arbetsförmedlingen eller från en Yrkeshögskoleutbildning (arbetsplatsen betalar ju inte till praktikanter, utan tvärtom: ofta betalar utbildningen TILL ARBETSGIVARE för att personal tar hand om praktikanter). Ännu ett problem är att praktikanter som kommer från AF, komvux eller yrkeshögskola är FÖRSÄKRADE (om ngt. händer och de blir skadade på arbetsplatsen... de anställda är försäkrade genom sin anställning). Arbetsplatserna tar mycket ogärna in Oförsäkrade praktikanter, är vår erfarenhet. Mitt råd är att du antingen chansar och ser hur det blir eller att du kontaktar några olika arbetsplatser, där du skulle velat praktisera och frågar om de kommer ta in dig på praktik på de villkor som finns i den utbildningen som du är intresserad av.
    Läs alla kommentarer