Vilma

    Hej! Går i trean på gymnasiet samhälle beteende. I somras jobbade jag på äldreboende och har verkligen fastnat för det. Älskade verkligen mitt jobb och det ända jag kan tänka mig jobba som just nu är undersköterska. Önskar så att jag inte valde vård och omsorg till gymnasiet men då var det inte ens ett alternativ. Men skulle vilja läsa till undersköterska efter gymnasiet. Har dock läst mig till att det är svårt att komma in på komvux där den utbildningen finns om man har en fullständig gymnasieutbildning. Finns det några andra utbildningar till undersköterska än de som finns på komvux? Jag har inte hittat några mer än specialiseringar där man redan behöver vara utbildad undersköterska. Vill verkligen plugga till detta och har till och med haft tankar på att hoppa av gymnasiet för att göra det möjligt. Samtidigt så vill jag gå ut gymnasiet och ta studenten och det känns fel att fullfölja en utbildning skulle sumpa mina chanser. Tips och råd på hur jag ska göra? Mvh vilma

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma!
    Det är tråkigt att behöva hoppa av gymnasiet i ditt fall. Om du började år2 nu, skulle jag nog råda dig söka till år1 på VO nu /direkt/, alltså försöka byta till VO och börja från år1 på gymnasiet. Du har bara ett år kvar, lite mindre t o m... men det stämmer att komvux måste prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och fullständig gymnasial utbildning diskvalificerar dig i så fall. Så, det blir svårt (kanske omöjligt) att komma in på en yrkesutbildning på komvux. Du får dock söka:både till komvux och jobb som "obehörig undersköterska". Det är inte förbjudet för komvux att ge dig plats på utbildningen till undersköterska, men om det finns fler sökande än utbildningsplatser, måste urval göras. Och principen på komvux är "kortast tidigare utbildning" ger företräde. Tanken är att du som har gymnasial utbildning har andra alternativ, än hen som endast har grundskolekompetens, när ni båda vill läsa samma yrkesutbildning på komvux och det finns en plats kvar på utbildningen.
    Dina andra alternativ är: fundera på att utbilda dig till sjuksköterska. Eller till ett annat yrke på eftergymnasial nivå, t.ex stödpedagog eller behandlingsassistent som man utbildar sig bl.a inom yrkeshögskola; se gärna lista på yh-utbildningar: yhguiden.se/resultat?stödpedagog
    folkhögskolorna kan utbildningar till personlig assistent finnas och andra "liknande"-undersköterska utbildningar.