Malte

    Hej, jag skulle vilja jobba som djurskyddsinspektör i framtiden. Har läst en del på nätet, har tagit reda på att utbildning krävs för yrket men det är lite oklart vad exakt man behöver för något. Har sett att etologi, zoologi är bra och att man måste kunna mycket om djurrätt. Men skulle behöva lite mer konkret vägledning för vad som behövs för att vara kvalificerad för jobbet som djurskyddsinspektör/djurhandläggare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malte,

    Vill man bli djurskyddshandläggare/djursjydsinspektör, behöver man utbildning och erfarenhet som ger kunskap om djurskyddslagstiftningen, om hur man bedömer i fall djurskyddslagstiftningen följs, om olika metoder att kontrollera, om olika djurslag och olika former av djurhållning, om vilka risker som finns med de olika formerna av djurhållning samt kunskap i de delar av förvaltningsrätt, straffrätt och processrätt som handlar om rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av djurskyddskontroller.

    Utbildningar som innehåller detta, helt eller delvis, är etologi och djurskyddsprogrammet, biologiprogrammet, agronomprogrammet, veterinärprogrammet, lantmätarprogrammet och miljö- och hälsoskyddsprogrammet - på högskola/universitet.
    Som jag förstår det, så finns det inte någon specifik utbildning eller kombination av utbildningar som specifikt förbereder inför yrket djurskyddsinspektör, utan man kan börja med olika "ingångar", t.ex att läsa mot yrket Veterinär eller börja läsa biologi eller etologi och komplettera med kurser på vägen.
    Du får annars gärna kontakta Jordbruksverket och/eller studievägledare på de utbilndingar som nämns här, ovan - för mer information.