Anonym3000

    Hej jag slutade gymnasiet i våras utan att ha läst matte 3. Nu funderar jag över vad det finns för utbildningar jag kan söka utan den kursen. Jag är inte intresserad av yrkeshögskola men lutar mer mot en utbildning inom business, marknadsföring eller något i den stilen. Som jag förstått det så krävs matte 3 för ekonomi utbildningar. Detta är något jag också är intresserad av. Helst vill jag inte läsa upp något ämne och undrar därför om det finns utbildningar med ungefär samma innehåll som ej kräver matte 3?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du inte är intresserad av yrkeshögskola men du skriver inte inom vilken eller vilka skolformer du vill studera. Jag gissar på att det är inom universitet-högskola som du vill studera men det finns ju också andra utbildningar t.ex hos privata utbildningsanordnare. Om det är på universitet eller en högskola som du vill läsa, så kommer anmälningsperiod till hösten 2024 starta i mitten av mars 2024 och utbildningsutbud fastställs till första dagen i anmälningsperioden. Och även vilken behörighet som krävs kan man inte med säkerhet veta på förhand. Du har rätt i det du skriver att ekonomi-utbildningar på universitetsnivå (i Sverige) brukar kräva matematik 3. Obehöriga kan inte antas till svenska universitetsutbildningar, så det är helt nödvändigt att bli behörig. När anmälningsperiod startar ska du kunna se vilka utbildningar som blir sökbara och vilka krav på särskild behörighet som kommer att ställas inför varje sökbar utbildning. Du kan dock även nu, på förhand, kika på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu (många, men inte alla utbildningar som blir sökbara till HT24 kan redan nu hittas där). De sökbara utbildningar finner du på www.antagning.se
    Du kan också kika på olika Yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. I de flesta yrkespresentationerna på www.framtid.se finns även ett stycke UTBILDNING där man kan läsa om vilken utbildning som krävs eller önskas/rekommenderas. Vad gäller yrket Marknadsförare, så är det yrket icke-reglerat (alltså finns ej några strikta krav på vilken utbildning som man måste ha utan det är upp till varje arbetsgivare att bestämma med vilken utbildning de anställer). Du får också gärna kika på några liknande yrken som t.ex yrket Informationsstrateg. Ett annat "liknande yrke" är Kommunikatör. OBS! yrken kan likna varandra mer eller mindre och göra det på olika sätt.

    Studie- och yrkesvägledare