Ewa Katarzyna
    Hej! Jag har mina dokument översätt men inte validerad. Jag vill börja studera nästa år, men väntar på validering (UHR) av mina betyg och det kommer att ta flera månader innan jag får svar/bedömning. Jag har ingen aning var jag står med mina betyg, om jag uppfyller krav till att få plats eller inte. Undrade om det är möjligt att få någon hjälp att titta på mina betyg och berätta vad blir det ungefär i det svenska systemet. (Har pratat med YH jag valde, men de sa att jag måste skicka ansökan när tiden kommer och då kan de bedöma själva. Innan dess kan de inte hjälpa mig.)

    Kan ni hjälpa mig på något sätt?
    • Anna : Vilket yrke vill du jobba inom?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    berätta så utförligt som möjligt - vad för sort utbildning du har från ditt hemland + vilket yrke som du är mest intresserad av att arbeta i Sverige inom.

    Vill du kika på yrkesbeskrivningar - var god gå in på framtid.se/yrken.

    Om du uppger info (se mina önskemål, ovan) - ska vi försöka hjälpa dig så mycket vi kan.

    Vänligen
    ANNA

    Hej Ewa,
    "bara för att" man är Behörig, betyder det inte att man får en studieplats. Yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, om de bedömer att personen har goda förutsättningar att klara utbildningen, men om konkurrensen om platserna finns, då görs det Urval.
    Urval till Yrkeshögskoleutbildningar kan göras på tester, intervjuer och även med hänsyn till personliga brev, där man förklarar hur pass motiverad man är och varför man valde just det yrket.

    Om du vill testa dina kunskaper i matematik - var god gå in på www.matteboken.se och räkna igenom uppgifterna... Gymnasiematematik /i Sverige/ börjar med Matematik 1

    Det skadar inte att läsa mer engelska, oavsett vad du senare ska studera till eller jobba som. Kontakta komvux i den kommunen där du är Folkbokförd och be att få göra nivåbedömning i engelska. Sedan kan du börja läsa engelska på den nivå där du befinner dig nu.

    Tips! gör högskoleprovet (resultat kan användas inte endast till att söka till högskola... utan även är bra att uppge på sin CV och uppge när du söker till yrkeshögskola). Att man gör högskoleprovet (vilket är frivilligt och kostar 450 kr) visar på att man "menar allvar", att man är engagetad och "vill någonting".
    Ännu ett råd: sök många olika yrkeshögskoleutbildningar. Det finns ju ingen garanti på att komma in. Även hela utbildningen kanske inte startar /exempelvis pga lärarbrist... om de ej hittar lärare som kan undervisa.../. Så, att endast söka till en yrkeshögskoleutbildning och sitta och vänta på att få Antagningsbesked, avråder vi ifrån... exempelvis kan du vara helt perfekt för utbildningen, men om utbildningen ej kommer att starta, t.ex - vad hjälper det då?
    Olika yh som leder till samma yrke kan också göra olika bedömningar; det har de rätt att göra. Därför vill jag råda dig söka flera /till och med Många/ olika yrkeshögskoleutbildningar.
    I slutet av januari 2019 kommer ännu fler yh att beviljas av Myndigheten för yrkeshögskola. Kika både nu och senare (i början och i mitten på februari) på www.yhguiden.se

    • :

      Hej! Tack för din svar! Jag har redan validerat min utbildning som motsvarar yrkehögskoleexamen (tandtekniker). Jag har inte validerat mina gymnasiebetyg samtidigt, tyvärr. Just nu tänker jag utbilda mig till sjukvårdsadministratör, vilken är också en yrkehögskolautbildning. Som krav finns det (i mitt fall) svenska som andra språk 2 (vilket jag redan har), datorkunskap, metamtik, och engelska. Alla de ämne har jag i mina betyg men det är omöjligt att bedöma om det är samma nivå (t.ex. engelska 5 och 6, men vi i Polen har annan betyg system).
      Mvh, Ewa

    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar; var god läs ovan. :)
    • : Tack Anna! Jag har läst det och det var mycket hjälpsam. Tusen tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Utländsk gymnasiebetyg från ett EU-land borde bli bedömd ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, förutom  Svenska språket (du behöver godkänt betyg i SAS 3 eller godkänt på TISUS testet).

    Vad gäller särskild behörighet, är det väldigt olika och beror på vilken längd och inriktning du hade på dina studier.

    Yrkeshögskola kan göra egen bedömning; skicka dina betyg till yh utbildningen, översatt till svenska eller till engelska - är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tak för svaret! Jag har mina dokument översatt till svenska redan, alltså detta är ingen problem. Tänker studera på yrkehögkola nu och som jag kollade på deras krav, det behövs (i mitt fall) svenska som andra språk 2 om det gäller svenska språket. Jag har pratat med rektytering personal på yrkehögskolan som jag valde och jag måste vänta tills de öppnar ansökningsperiod någon gång i februari. Då måste jag vänta för skolans bedömning. Det som jag behöver just nu är jämföra (om möjligt) mina betyg med behörighet så att jag kan komplementera (t.ex. matematik eller engelska) om jag har för låga betyg. Det som jag tänker på är att använda maximalt min tid före kursstart i augusti 2019.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar; var god läs ovan.