Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Samuel!

    Det är bra att du pluggat matte och fick betygen, även om jag måste svara att du inte kan ta in de betygen i en gymnasieexamen från en svensk gymnasieskola. Du känner till innehåll i kurserna Matematik 2 och 3, antar jag. Om du nu har kunskaperna kan du få betygen genom prövningar. Betyg från prövningar kan tas in i examensbevis från komvux. Detta om du inte redan har examensbevis från gymnasiet.

    Men Du kanske redan har fått examensbevis med F i matte 2 och 3? Om du genom att plugga på komvux eller genom en prövning får högre betyg än du hade i ditt examensbevis kommer inget i examensbeviset att ändras men om du söker till en eftergymnasial utbildning kommer det högre betygen gälla i stället för de lägre betygen.
    Du kan givetvis försöka "värdera" de utländska mattebetygen. Vänd dig i så fall till UHR - se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning men jag är inte säker på att det är den smidigaste vägen att gå för att det kan dröja ganska länge innan du får svar från UHR och svaret kan också bli att de inte kan värdera betygen du skickar in. Jag tycker därför att du vinner på att antingen söka läsa (kanske på distans) på komvux - du kan läsa matte 2 och 3 på fem veckor per kurs, så du blir klar med båda kurserna på 10 veckor, eller göra prövningar. Som icke-gymnasieelev kan du göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner, behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vad planerar du använda betygen till? Söka till en högskole- eller Yrkeshögskoleutbildning? Söka jobb? Detta frågar jag för att kunna ge dig ett bättre svar (ett svar som är anpassat till din situation och dina planer).

    Liselotte