Liza-Marie
    Hej, jag går första året på gymnasiet. Jag går på Vård och omsorgprogrammet och nu ska vi välja inför åk 2. Jag skulle gärna vilja läsa mitt modersmål som är Tyska men jag vet inte vad som menas med utökad program. Vad innebär utökad program?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Utökat program innebär att man läser på mer än heltid, mer än programmets 2500 poäng. Det är ett undantag som rektor kan bevilja men vi avråder från att läsa utökat om det kan undvikas.

     Det du väljer inför åk2 är prigramfördjupningar och individuellt val.

    Vill du ha behörighet till högskola, ska du välja kurser som ger grundläggande behörighet.

    Vilka kurser som får på VO läsas som Programfördjupning och vilka som krävs för grundläggande behörighet ser du iProgramplanen för VO men det har inget med utökat program att göra.